fbpx
ApSet

Ένα όραμα με περισσότερο πράσινο, λιγότερη κακή αρχιτεκτονική και περισσότερη τέχνη, όλων των ειδών

Apset

Εικαστικές παρεμβάσεις με καμβά το δημόσιο χώρο

Κείμενο: Δήμητρα Κεχαγιά || Φωτογραφίες: Jimmys Antoniadis + Αρχείο Apset
ApSet
Apset

Το καλλιτεχνικό του όνομα, Apset, ένας αναγραμματισμός του ονόματός του (Ste-Set), «με εννοιολογικά στοιχεία» του χαρακτήρα του, όπως λέει. Ξεκίνησε το graffiti το 1998, με παρέες και φίλους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Στην αρχή, η ενασχόλησή του είχε να κάνει μόνο με την κουλτούρα του δρόμου. Αργότερα, θέλησε να εξωτερικεύσει τις ιδέες του και να επικοινωνήσει με τον κόσμο. «Στην πορεία άρχισα να βασίζομαι πιο πολύ στη θεματική και μπήκε περισσότερο η αισθητική και η λογική σε αυτό που έκανα». Το να μεταβεί σε πιο επαγγελματικούς δρόμους δεν ήταν εύκολο, ούτε ήταν αυτοσκοπός, αλλά κάτι που εξελίχθηκε στην πορεία.

Για τον ίδιο, ο δημόσιος χώρος που κινείται είναι ο καμβάς του. «Η παλέτα είναι όλα αυτά που μαζεύουμε μέσα μας, όλα τα ερεθίσματα που παίρνουμε από τον χώρο που ζούμε, μαζεύοντάς τα και διοχετεύοντάς τα πίσω στο ίδιο το περιβάλλον, πλέον σε μορφή εικόνας». Στο δημόσιο χώρο οραματίζεται περισσότερο πράσινο, λιγότερη κακή αρχιτεκτονική και περισσότερη τέχνη, όλων των ειδών.

Για πολλά χρόνια το μοναδικό του μέλημα ήταν η έκφραση, ενώ με τον καιρό προστέθηκαν κι άλλες συνιστώσες, όπως η μελέτη της τοποθεσίας, η γειτονιά, το κοινωνικό και πολιτιστικό υπόβαθρο, στοιχεία που επηρεάζουν πλέον σημαντικά την επιλογή του σχεδίου και της «παλέτας». Ωστόσο, πάντα υπάρχει και μια χροιά σκοπιμότητας. «Υπάρχουν φορές όπου ο στόχος είναι να προκαλέσεις τόσο με το θέμα όσο και με το χρώμα. Κάποιες άλλες, θέλεις να ενισχύσεις τις δομές του χώρου που θα μπορούσε να “ολοκληρώσει” ένα τοπίο».

Το μεγαλύτερο πρόβλημα στις παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο είναι η γραφειοκρατία. «Πολλές φορές, τα πλάνα καταλήγουν να βαλτώσουν ή και να ακυρωθούν», εξηγεί σχετικά. Οι παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο έχουν πρακτικές δυσκολίες, όπως αδειοδοτήσεις για τις επιφάνειες, τους δρόμους που μπορεί να κλείσουν, έως και ζητήματα που αφορούν διέλευση και ασφάλεια των πεζών. Όλα αυτά προϋποθέτουν μελέτη και προετοιμασία». Μια διαδικασία που, όπως λέει ο Apset, δεν διαφέρει πολύ στο εξωτερικό, «μόνο που εκεί οι υπηρεσίες είναι πιο εξοικειωμένες με το αντικείμενο, κάτι που διευκολύνει και επιταχύνει τη διαδικασία». Ένας street artist, όπως κάθε άλλος ελεύθερος επαγγελματίας, έχει ελευθερία κινήσεών, αλλά και την αβεβαιότητα της επόμενης μέρας. «Βάσει των εμπειριών μου σε διάφορες δουλειές, το να ξυπνάς για να κάνεις κάτι που σου αρέσει, αναιρεί κάπως τον όρο “δουλειά” και νιώθω ευτυχής για αυτό».

Ο Apset, για να εξελίξει την τέχνη του, σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. «Η ενασχόλησή μου με τις διαφορετικές μορφές τέχνης, καθώς και το κάθε πτυχίο που πήρα σε αυτούς τους τομείς, ξεκίνησε με γνώμονα να εξελίξω την τέχνη μου, όχι να την “αλλάξω”, αν και στη πορεία νομίζω κάποιες φορές λειτούργησε αμφίπλευρα. Στην ουσία, στόχος ήταν να διευρύνω τους ορίζοντές μου και να εγείρω διαφορετικά ερωτήματα. Η διαδρομή σε αυτά μονοπάτια έχει μερικές φορές μεγαλύτερο ενδιαφέρον από το ίδιο το αποτέλεσμα».

Η βάση του είναι πάντα η Θεσσαλονίκη, αλλά αν την άλλαζε θα ήθελε ένα «ατελιέ» στη θάλασσα και στον ήλιο, «στη νότια Ευρώπη ή στις ΗΠΑ, οπουδήποτε από το Όκλαντ έως και τη Φλόριντα», όπως λέει χαρακτηριστικά. Στη Θεσσαλονίκη ονειρεύεται να μεταμορφώσει όλες τις αερογέφυρες της πόλης. «Αν είχα την ευκαιρία να μιλήσω πρόσωπο με πρόσωπο με τους φορείς, αυτό θα ήθελα να αιτηθώ. Θα ζητούσα από κάθε Δήμο να στηρίξει τους καλλιτέχνες του και να μεταμορφώσει όλες αυτές τις γέφυρες σε έργα τέχνης. Σε συνεργατικά έργα μεταξύ των graffiti writers, street artists και καλλιτεχνών της κάθε περιοχής».

Όπως κάθε δημιουργός δυσκολεύεται να σταθεί σε ένα και μόνο έργο του. Ωστόσο, δεν μπορεί παρά να ξεχωρίσει τη συνεργατική τοιχογραφία στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ, λόγω της ιδιαιτερότητας του θέματος και της θερμής αντίδρασης από τους νεφροπαθείς, οι οποίοι ήταν και εκείνοι που ζήτησαν να γίνει το συγκεκριμένο έργο. Τα τελευταία χρόνια εξάλλου είναι όλο και πιο θετικές οι αντιδράσεις των ανθρώπων κάθε γειτονιάς απέναντι σε τέτοιου είδους παρεμβάσεις. «Οι πιο ειλικρινείς αντιδράσεις έρχονται τόσο από πολύ νεαρές ηλικίες όσο και από ηλικιωμένους. Είναι τελείως αυθόρμητες, καθώς οι άνθρωποι επικοινωνούν άμεσα και αφιλτράριστα τη σκέψη τους».

Παλιότερα, τα περισσότερα σχόλια ήταν εντελώς αρνητικά. «Καλούσαν την αστυνομία ακόμα και αν είχαμε άδεια. Ήμασταν δακτυλοδεικτούμενοι, “αλήτες” που “λερώναμε” τα ντουβάρια. Στα χρόνια αυτό άλλαξε. Πιστεύω πως η δική μου γενιά έκανε αυτή τη μετάβαση, περνώντας από την κουλτούρα του δρόμου σε ολόκληρη την κοινωνία, επικοινωνώντας το μήνυμα σε περισσότερους ανθρώπους και προσελκύοντας μεγαλύτερο κοινό». Στην αποδοχή των εικαστικών παρεμβάσεων στον αστικό ιστό βοήθησαν, φυσικά, και τα αντίστοιχα φεστιβάλ. «Ως διοργανωτής προσκαλούσα τον κόσμο να παρατηρήσει τη διαδικασία, να δει τα πρόσωπα πίσω από τα έργα, να συνομιλήσει μαζί τους».

Ο Apset αυτήν την εποχή ετοιμάζεται να πάρει μέρος σε μια ομαδική έκθεση στο Παρίσι, καθώς και σε ένα ακόμη πρότζεκτ που θα πραγματοποιηθεί στη γαλλική πρωτεύουσα. Παράλληλα, βρίσκονται στα σκαριά κάποιες μεγάλες τοιχογραφίες, οι οποίες θα ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη του χρόνου σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα και Κρήτη.

Ποιος είναι
Γεννήθηκε το 1984 στην Θεσσαλονίκη. Σπούδασε γραφιστική στο Δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης Τριανδρίας Θεσσαλονίκης, με ειδικότητα «γραφιστική εντύπου και ηλεκτρονικών μέσων» (2003-2005). Τελειώνοντας τις σπουδές του, συνέχισε την πρακτική του στο πρόγραμμα «Leonardo-da-Vinci ΙΙ» της Futurum στην Πολωνία (Βαρσοβία-Κρακοβία).

Συμμετείχε στη διοργάνωση των Pelekas Art Festivals (P.A.F. graffiti & music festival) στην Κέρκυρα, από το 2005 έως και το 2008, και του SAF (Street Art Festival Thessaloniki) την περίοδο 2014-17. Παράλληλα, έχει πολλές συμμετοχές σε εγχώρια και διεθνή events, εκθέτοντας πολλά από τα έργα του.

Από το 2006 έως το 2011, συνεργάστηκε με την Pacific Décor στη δημιουργία θεματικών πάρκων σε μερικούς από τους μεγαλύτερους δήμους της Ελλάδας (Αθηναίων, Αμαρουσίου, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου Κρήτης, κ.α.).

Είναι αριστούχος κάτοχος πτυχίου στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ).

πληροφορίες

επικοινωνία

set.agb@gmail.com

Έργα