fbpx

Το εγχείρημα ενός διδύμου αποτελεί πάντα ένα σκληρό πεδίο πρόκλησης, αφού το ισχυρό εγώ που είναι προϋπόθεση της καλλιτεχνικής έκφρασης πρέπει να υπερβεί τα όρια του εαυτού

Kalos&Klio

Για μια νέα όραση

Κείμενο: Χρύσα Νάνου | Φωτογραφίες: Αρχείο Kalos&Klio
Kalos&Klio

Εικαστικό δίδυμο με διεθνή αναγνώριση και αξιοσημείωτη διαδρομή, οι Kalos&Klio εργάζονται εδώ και περισσότερα από 15 χρόνια ως «ένα». Με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη, όπου ζουν και δημιουργούν, ο Χρήστος Καλός και η Κλειώ Τανταλίδη ερευνούν συστηματικά, αποτυπώνουν και δοκιμάζουν με τόλμη να ερμηνεύσουν έναν κόσμο χωρίς σύνορα και διακρίσεις.

«Η δημιουργικότητα, η τάση δηλαδή για οπτική έκφραση με όχημα την φαντασία ήταν κάτι που προέκυψε από πολύ νωρίς στις ζωές μας. Μπορούμε να πούμε ότι η τέχνη μάλλον μας διάλεξε, δεν τη διαλέξαμε», λένε. Αφετηρία ήταν η αγάπη τους για την τέχνη και οι σπουδές τους σε Αμερική, Ολλανδία, Αγγλία και Ελλάδα, με αντικείμενο τη ζωγραφική, τη χαρακτική, τη φωτογραφία και τα νέα μέσα. «Τα μουσεία και οι γκαλερί σε κάθε τόπο που ζήσαμε υπήρξαν η καθημερινή μας ενασχόληση αλλά και τα ταξίδια ανά τον κόσμο αναζητώντας την επαφή με τις λαϊκές μορφές τέχνης και έκφρασης. Το διαδίκτυο είναι για μας ένας ψηφιακός τόπος, ένας εικονικός Αμαζόνιος προς διαρκή εξερεύνηση. Τα ερεθίσματα είναι ανεξάντλητα και ποικίλα μιας και μας ενδιαφέρουν όλες οι εκφάνσεις του ανθρώπινου πολιτισμού, είναι αυτό που το ονομάζουμε “ Η Δημοκρατία της Όρασης”, πέρα από τους διαχωρισμούς ανάμεσα στο υψηλό και χαμηλό, δικό μας ή των άλλων, παλιό και σύγχρονο».

Το 2004 οι διαδρομές τους διασταυρώθηκαν. «Αφού διαπιστώσαμε την κοινή μας οπτική απέναντι στον κόσμο και την ανάγκη να μετουσιώνουμε την αστική μας εμπειρία σε εικαστικό αποτέλεσμα ακολούθησαν τέσσερα χρόνια ζύμωσης και συντονισμού. Η συνεργασία μας ξεκινά το 2007 και μέχρι σήμερα δουλεύουμε ως εικαστικό δίδυμο. Το εγχείρημα ενός διδύμου αποτελεί πάντα ένα σκληρό πεδίο πρόκλησης και για τους δυο μας, αφού το ισχυρό εγώ που είναι προϋπόθεση της καλλιτεχνικής έκφρασης πρέπει να υπερβεί τα όρια του εαυτού για να προκύψει ένα ισόποσο και πραγματικά κοινό εικαστικό έργο. Πρόκειται για μια σύνθετη, χρονοβόρα διαδικασία που απαιτεί ιδιαίτερο σθένος αλλά κυρίως χρειάζεται ένα κοινό όραμα».

Στο ερώτημα πόσο κρίσιμο είναι να δημιουργεί ένας καλλιτέχνης μια «σφραγίδα», να βλέπει δηλαδή κάποιος ένα έργο και να το αναγνωρίζει ως «Kalos&Klio», απαντούν: «Σίγουρα είναι κρίσιμο και σημαντικό να δημιουργεί ο εικαστικός ένα οπτικό ιδίωμα μέσα από το έργο του – υπάρχει βέβαια η παγίδα της μανιέρας της επανάπαυσης σε όσα έχει καταφέρει κανείς. Η παγίωση και η ασφάλεια μπορεί να υπονομεύσουν σοβαρά την ουσιαστική δημιουργία. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να παραχθεί ένα προσωπικό σύμπαν, να προταθεί ένας τρόπος να κοιτάμε τον κόσμο και όχι να αγωνιούμε για μια μορφολογική αναγνωρισιμότητα. Η εικαστική πορεία είναι ιδανικό να διέπεται από μια οργανικότητα με κοινό υφολογικό σύνδεσμο μεταξύ των διαφορετικών projects, όμως ο στόχος μας είναι η διερεύνηση διαφορετικών προβληματικών και η πρόταση μιας νέας όρασης διαμέσου της δημιουργίας μιας δικής μας εικαστικής γλώσσας».

Στα έργα των Kalos&Klio το τοπικό συνομιλεί ακατάπαυστα με το παγκόσμιο. «Η εικαστική γλώσσα είναι οικουμενική, όμως είναι εύκολο να παγιδευτεί ο καλλιτέχνης στην αυτοαναφορικότητα και στην ασφάλεια ενός τοπικού οπτικού ιδιώματος. Ο κόσμος μας πια έχει διευρυνθεί, το τοπικό διασκορπίζεται μέσα στο παγκόσμιο και το υλικό έχει συγκεραστεί εν μέρει με το εικονικό. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ενός υβριδικού κόσμου που τώρα είναι πιο ορατός από ποτέ, στόχος μας είναι η συνύφανση του ανθρώπινου πολιτισμού, δημιουργώντας νέες πολιτισμικές συνάψεις και επιδιώκοντας έναν νέο τρόπο αντίληψης αλλά και μια πρόταση που αφορά πια τους πολίτες του κόσμου. Αν επιτευχθεί κάτι τέτοιο τότε το εικαστικό έργο μπορεί να αρθρώσει μια γλώσσα ικανή να προσληφθεί σε παγκόσμια κλίμακα».

Συνηθίζουν να δουλεύουν με πολύ διαφορετικά μεταξύ τους υλικά, στοιχείο που από μόνο του φωτίζει πτυχές της δουλειάς τους: «Το υλικό που επιλέγουμε για την υλοποίηση του εικαστικού μας έργου είναι ο φορέας και ταυτόχρονα μέρος του νοήματος και του περιεχομένου συμβολικά και μεταφορικά. Για παράδειγμα σε προηγούμενη σειρά έργων με τίτλο «Violent Silk», δουλέψαμε με το μετάξι, υλικό συμβολικά φορτισμένο με πλούσιες ιστορικές αναφορές, άρρηκτα συνδεδεμένο με τον πολιτισμό, την πολυτέλεια και την εξουσία, για να μιλήσουμε για την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στον κόσμο. Στη δουλειά μας με τίτλο «On The Tapis Weaves of Democracy», που παρουσιάζεται στην gallery Kalfayan και πραγματεύεται την έννοια την Δημοκρατίας ως παγκόσμια ιδέα, θέτοντας ερωτήματα πάνω σε φαινόμενα που την αμφισβητούν, την υπονομεύουν αλλά και την επαναπροσδιορίζουν, επιλέξαμε το νήμα από μαλλί και βαμβάκι ως ένα από τα αρχαιότερα σύμβολα της αφήγησης σε όλους τους πολιτισμούς και ως μέσο υλοποίησης τη διαδικασία της παραδοσιακής ύφανσης σε αργαλειό. Όπως διατυπώνεται στον Πολιτικό του Πλάτωνα: «Η υφαντική στο πολιτικό επίπεδο είναι ανάλογη με την τέχνη του ορθού μέτρου, δηλαδή το ορθό μέσο ανάμεσα στην υπερβολή και την έλλειψη, είναι μια διαχρονική σκέψη σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο, ιδιαίτερα στον 21ο αιώνα και στην ψηφιακή εποχή, οπότε το άυλο διαδικτυακό pixel συνδέεται άμεσα από τη σχέση πρόγονος- απόγονος, με την υλικότητα του κόμπου του αργαλειού».

Πολύμορφη και πολυδιάστατη, η εικαστική διαδρομή των Kalos&Klio συνδέεται με μία σταθερή ανάγκη τους για εξερεύνηση και πειραματισμούς. «Το να βρεις τον εαυτό σου εικαστικά μπορεί να είναι το τέλος της ουσιαστικής δημιουργίας, όπως επισήμανε τόσο εύστοχα ο Max Ernst, ο πειραματισμός είναι η ουσία της εικαστικής πρακτικής, όσο και η διερεύνηση νέων πεδίων κρατώντας βέβαια κάποιους άξονες και προβληματικές που κατασκευάζουν την δομή και την συνοχή του συνόλου του εικαστικού έργου. “Not all who wander are lost”, όπως γράφει και ο J.R.R. Tolkien».

Όσο για την σχέση προσωπικού – κοινωνικού – πολιτικού στην τέχνη τους, επισημαίνουν: «Το εικαστικό έργο είναι εκ θεμελίων ένας συγκερασμός του προσωπικού βιώματος, του ψυχισμού του δημιουργού με το βίωμα του κοινωνικοπολιτικού ερεθίσματος που εισπράττει. Είμαστε προϊόντα της εποχής μας, αυτό δεν μπορεί να το αποφύγει κανείς, όμως οφείλουμε ως εικαστικοί να σταθούμε κριτικά απέναντι σε αυτό το ισχυρό πλαίσιο. Οι φόβοι, οι εμμονές, οι έλξεις και οι απωθήσεις αλλά και ο προσωπικός τρόπος θέασης του κόσμου που μας περιβάλλει παραμένει μια υποκειμενική συνθήκη και παράγει την ποικιλομορφία των εικαστικών ιδιωμάτων. Η χρυσή τομή μεταξύ του κόσμου και του κόσμου μας είναι πάντα ο γόνιμος χώρος που επιδιώκουμε να στεκόμαστε ώστε να προκύπτει ένα εικαστικό έργο χωρίς την αυτοαναφορικότητα αλλά και μακριά από την αλλοτρίωση του εξωτερικού ερεθίσματος».

ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ
Η Κλειώ Τανταλίδη σπούδασε Ψηφιακά Μέσα, (MFA, πλήρη υποτροφία) στο University of Chicago (Ηνωμένες Πολιτείες), Χαρακτική (MA) στο Governors’ State University στο Σικάγο (Ηνωμένες Πολιτείες), Γλυπτική και Ζωγραφική (BFA, summa cum laude) στο Πανεπιστήμιο του Γκρόνινγκεν (Ολλανδία).
Ο Χρήστος Καλός σπούδασε Φωτογραφία στο (Ι.Ι.Ε.Κ) E.S.P στη Θεσσαλονίκη και Ζωγραφική (BFA) στο Boston College (Ηνωμένο Βασίλειο).

Επιλεγμένες εκθέσεις:

  • Art Athina, KALFAYAN GALLERIES, group exhibition, 2017
  • Art Basel Hong Kong, KALFAYAN GALLERIES, group exhibition, 2017
  • Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, «Βίαιο Μετάξι. Πένθιμα Πέπλα ως Αντικείμενα Μνήμης» (ατομική, επιμέλεια: Παναγής Κουτσοκώστας),  στο πλαίσιο του Πεδίου Δράσης ΚΟΔΡΑ, 2015
  • The Lumen Prize (ομαδική έκθεση), Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο, Αθήνα, 2014
  • The Lumen Price (ομαδική), Arcade Cardiff Gallery, (Ουαλία), New York Institute of Technology, Gallery 61 (Νέα Υόρκη), Chelsea College of Art & Design’s Triangle space (Λονδίνο), The Space Gallery, Hong Kong, China 2013 
  • SYMVIOSIS? XV Biennale de la Mediterranée, 2011.

Διακρίσεις:
The Lumen Prize competition award, προτεινόμενη για το βραβείο με το έργο «Pandora’s Box, 2013».
Artsland 1st Showcase Juried Winner (κατηγορία New Media) με το έργο «Pandora’s Box, 2013»
International Art Expo, 2012 Liquid identities Computer Graphic Competition, Showcase Juried Winner artwork: «Pandora’s Box, 2013».

πληροφορίες

www.kalosklio.com

επικοινωνία

kalosklio.showroom@gmail.com

Έργα