fbpx

Ο διεθνώς καταξιωμένος Έλληνας γλύπτης δημιουργεί εντυπωσιακά έργα τέχνης με πρώτη ύλη τα «ταπεινά» κουτιά αναψυκτικών από αλουμίνιο, εφαρμόζοντας μία πρωτοποριακή τεχνική που συμβάλλει στη βιώσιμη ανάπτυξη.

Νίκος Φλώρος

Ένας πρωτοποριακός γλύπτης

Κείμενο: Εύη Καλλίνη
Νίκος Φλώρος

Ο Νίκος Φλώρος γεννήθηκε στην Τρίπολη της Αρκαδίας και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε κλασικό πιάνο και αρχαία δραματική τέχνη προτού τις σπουδές του στο Παρίσι, στην Ανωτέρα Σχολή Καλών Τεχνών (École supérieure nationale des Beaux-Arts). Τα έργα του έχουν εκτεθεί σε όλο τον κόσμο, σε σημαντικά μουσεία και χώρους πολιτισμού, μεταξύ των οποίων στη Ρωσική Ακαδημία Γραμμάτων & Τεχνών στην Αγία Πετρούπολη, στο Κρατικό Μουσείο Tsaritsyno στη Μόσχα, στο National Museum of Women in the Arts στην Ουάσιγκτον, στο Παλάτι του Μόντε Κάρλο στο Μονακό, (όπου φιλοτέχνησε ένα έργο εμπνευσμένο από το νυφικό της Γκρέις Κέλι, άναθεση από τον πρίγκιπα Αλβέρτο), στην Όπερα της Μπολόνια, στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου των Ιπποτών στη Ρόδο, υπό την αιγίδα της Unesco, στο Κρατικό Μουσείο του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Ισαάκ στην Αγία Πετρούπολη, στο Μουσείο Ελ Γκρέκο στο Τολέδο, στο Μουσείο Γλυπτικής του Βούπερταλ και στο Δημαρχείο του Σίδνεϊ.

O χαρισματικός Αρκάς γλύπτης έγινε ευρέως γνωστός από τα εντυπωσιακά γλυπτά που αντιγράφουν τα κοστούμια που φορούσε η Μαρία Κάλλας στις παραστάσεις της. Τα έργα αυτά έχουν φυσικό μέγεθος ή και ακόμη μεγαλύτερο, όπως το γλυπτό κουστούμι εμπνευσμένο από τη Βιολέτα, την ηρωίδα που ενσάρκωσε η Κάλλας στην Τραβιάτα, τη θρυλική όπερα του Βέρντι. Το αστραφτερό μεταλλικό φόρεμα δημιουργήθηκε με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση της Ελληνίδας ντίβας, σε διαστάσεις 1,80×2,5 μέτρα για να φιλοξενηθεί στην Όπερα του Ντουμπάι. Μαζί με επτά ακόμη γλυπτά μεγάλων διαστάσεων του δημιουργού (το έργο Mother Earth Dreaming, εμπνευσμένο από τη Φρίντα Κάλο, και έξι πορτρέτα της μεγάλης σοπράνο), εκτέθηκε πρόσφατα και στο Ζάππειο Μέγαρο στην Αθήνα, στο πλαίσιο του εορτασμού της Πρεσβείας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων για την 52η επέτειο της ίδρυσης του ομοσπονδιακού αραβικού κράτους.

Στα έργα του Νίκου Φλώρου, που αποπνέουν μια ξεχωριστή pop art αισθητική, είτε πρόκειται για κοστούμια μεγάλων διαστάσεων είτε για πορτρέτα διάσημων προσωπικοτήτων, η πρώτη ύλη παραμένει ίδια: κουτιά αναψυκτικών από αλουμίνιο. Ο τρόπος που δουλεύει το υλικό είναι πρωτοποριακός, καθώς ανακυκλώνει το αλουμίνιο, μετατρέποντάς το σε χιλιάδες ίνες για να «υφάνει» στη συνέχεια ένα καινούριο μεταλλικό «ύφασμα» ή ψηφίδες. Πρόκειται για μία επίπονη και χρονοβόρα τεχνική, την οποία ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε και κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας το 2003, την εποχή που ζούσε και εργαζόταν στη Νέα Υόρκη. Η πρωτοπορία της μεθόδου έγκειται στη διαδικασία της ανακύκλωσης. Όπως ο ίδιος αναφέρει: «Το αλουμίνιο δεν πεθαίνει, αλλάζει απλώς την ουσία του και γίνεται κάτι ανώτερο, αποκτώντας μεγάλη αξία». Ταυτόχρονα, αποδεικνύει τη δυναμική της τέχνης και τον ρόλο που μπορεί να παίξει στο επίκαιρο ζήτημα της ευαισθητοποίησης σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κλιματική αλλαγή, που αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη πρόκληση της εποχής μας.

Κάνω τέχνη γιατί αρνούμαι την αποδοχή της μοίρας του ανθρώπου, το αναπόφευκτο τέλος, τον θάνατο που προστάζει η φύση. Χρησιμοποιώ την τέχνη σαν δούρειο ίππο για να διασχίσω το σκοτάδι της θνητότητας, με την ελπίδα να βρω το φως της αιωνιότητας! Ας μη λησμονούμε ότι το να δημιουργείς τέχνη είναι ένα ζήτημα βαθιά υπαρξιακό.

Νίκος Φλώρος

Εκτός από την κεντρική ιδέα της ανακύκλωσης, στο έργο του Νίκου Φλώρου κυριαρχεί έντονα το στοιχείο της ελληνικής ιστορίας. Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις των τελευταίων χρόνων είναι οι «Ήρωες από Μέταλλο», που εκτέθηκε στη Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια», στην Καλαμάτα, με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση. Μάλιστα, ο προπάππους του και συνονόματος, οπλαρχηγός Νίκος Φλώρος, είχε πολεμήσει τους Τούρκους και σκοτώθηκε στη μάχη των Αθηνών, το 1822.

Σε ερώτηση για το αν ο ίδιος ξεχωρίζει κάποια από τις διεθνείς εκθέσεις του ως ορόσημο στη μέχρι σήμερα πορεία του, ιδού τι μας απαντά: «Αν ήμουν υποχρεωμένος να ξεχωρίσω μία έκθεση, αυτή θα ήταν στο Μουσείο Ελ Γκρέκο, στο Τολέδο της Ισπανίας, όπου έδειξα τα έργα μου δίπλα στα αριστουργήματα του μεγάλου ζωγράφου! Ήταν σχεδόν μεταφυσικό για μένα να εκθέτω στον ίδιο χώρο όπου έζησε και μεγαλούργησε ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος. Πρόκειται για το σπίτι όπου έζησε ο Ελ Γκρέκο στο Τολέδο, το οποίο αποκαταστάθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα για να στεγάσει τη συλλογή των έργων του.

Με μεγάλο ενθουσιασμό μιλά και για το νέο πρότζεκτ στο οποίο δουλεύει αυτόν τον καιρό, με αφορμή τα 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, ένα γλυπτό της Μαρία Κάλλας με σώμα Καρυάτιδας: «Η Μαρία Κάλλας είναι μία προσωπικότητα που εκπέμπει τη λάμψη της Ελλάδας σε όλο τον κόσμο. Με το έργο μου την προσεγγίζω ως πανανθρώπινο σύμβολο πολιτισμού και τέχνης, μια σύγχρονη και δωρική Καρυάτιδα, η οποία στέκει σαν “φάρος” στη μέση του ακριτικού Αιγαίου, τυλιγμένη με την ελληνική σημαία, εκφράζοντας το αίσθημα της εθνικής υπερηφάνειας, της ελευθερίας και τον αδάμαστο χαρακτήρα των Ελλήνων». Πρόκειται για ένα γλυπτό ύψους δυόμισι μέτρων, από μέταλλο χυτηρίου, μπρούντζο και ατσάλι, με σμάλτα στα γαλανόλευκα χρώματα της σημαίας. Το έργο θα ξεκινήσει το ταξίδι του από την Κύπρο, ενώ στη συνέχεια θα ταξιδέψει και σε διάφορες μεγάλες πόλεις του εξωτερικού.

Όσο για το τι ήταν αυτό που τον οδήγησε στην ενασχόληση με την τέχνη, ο Νίκος Φλώρος είναι ξεκάθαρος: «Κάνω τέχνη γιατί αρνούμαι την αποδοχή της μοίρας του ανθρώπου, το αναπόφευκτο τέλος, τον θάνατο που προστάζει η φύση. Χρησιμοποιώ την τέχνη σαν δούρειο ίππο για να διασχίσω το σκοτάδι της θνητότητας, με την ελπίδα να βρω το φως της αιωνιότητας! Ας μη λησμονούμε ότι το να δημιουργείς τέχνη είναι ένα ζήτημα βαθιά υπαρξιακό».

Φωτογραφίες

Πληροφορίες

www.nikosfloros.com

Επικοινωνία

artfloros@gmail.com