fbpx
image10

Γραμμές για μένα είναι οι αποφάσεις που παίρνουμε, ο δρόμος που τραβάμε, το πήγαινέλα.

Μελίνα Γεωργούδα

Αναπτύσσοντας το σαράκι της τέχνης

Κείμενο: Δήμητρα Κεχαγιά
Μελίνα Γεωργούδα

Οι σπουδές στην Φλωρεντία, ένα συγκεκριμένο μάθημα στο λύκειο, η πρώτη -λόγω covid- γενικευμένη καραντίνα, η ανάγκη της να εκφράζει συναισθήματα και η αγάπη της για αλλαγές, οδήγησαν την Μελίνα Γεωργούδα από μια κοινωνική γυναίκα και business woman επί 25 χρόνια στην οικογενειακή επιχείρηση με καταστήματα υποδημάτων, στο να γίνει μια μοναχική καλλιτέχνιδα στο ατελιέ της
στην οδό Π. Μελά, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Με αυτήν την αλλαγή –«τις αλλαγές τις έμαθα με δύσκολο τρόπο, αλλά μου δίδαξαν πολλά και τις αγάπησα», εξηγεί- έκανε δώρο στον εαυτό της κάτι εξαιρετικά πολύτιμο και δύσκολο να αποκτηθεί. Χρόνο. Χρόνο να κοιτάξει πιο συστηματικά μέσα της. Χρόνο να δημιουργήσει -πάντα αγαπούσε την τέχνη, αλλά δεν προλάβαινε. Χρόνο να βλέπει την κόρη της. Χρόνο να ονειρεύεται.

Σπούδασε σχέδιο μόδας στο Polimoda της Φλωρεντίας, σχέδιο παπουτσιού στο ARS στο Μιλάνο και μόδα στο Fashion Institute of Technology της Νέας Υόρκης. Δεν χρειαζόταν να σπουδάσει σχέδιο παπουτσιού για να αναλάβει -μαζί με τον αδερφό της- την οικογενειακή επιχείρηση, αλλά το σαράκι της τέχνης το είχε από μικρή και η Φλωρεντία, με την μοναδική καλλιτεχνική κληρονομιά, την βοήθησε να το αναπτύξει. Τότε, ωστόσο, της ήταν αδιανόητο, όπως λέει, να δει αυτόν τον δρόμο επαγγελματικά.

«Αγαπούσα πάντα την τέχνη, αλλά μάλλον μικρότερη δεν είχα βρει τη δύναμη ή τον τρόπο να διεκδικήσω περισσότερο αυτό το κομμάτι του εαυτού μου. Δεν το ζήτησα αρκετά όχι μόνο από το οικογενειακό περιβάλλον, ούτε καν από μένα την ίδια, όταν ήμουν νεότερη. Το είχα βάλει σε μια άκρη του μυαλού».

Αυτό το κομμάτι όμως… παραμόνευε κι άρχισε να διεκδικεί χρόνο με τον χρόνο περισσότερο χώρο. Ήταν περίπου πριν από τέσσερα χρόνια όταν αποφάσισε να κοιτάξει κατάματα τον εαυτό της, το οικογενειακό και κοινωνικό της περιβάλλον και να ανακοινώσει ότι είναι έτοιμη για αυτήν την αλλαγή.

Στην πρώτη γενικευμένη καραντίνα, θυμάται ότι ζωγράφιζε χωρίς σταματημό. Σκέψεις, σχέδια, εικόνες, χρώματα, συναισθήματα, που έκρυβε επιμελώς τις απαιτητικές μέρες της όσο εργαζόταν στην οικογενειακή επιχείρηση, πλημμύρισαν τον χώρο της, το σπίτι της. Και ξαφνικά αυτός ο χώρος, φάνηκε να μην είναι αρκετός για να τα χωρέσει.

Η δημιουργία του ατελιέ, ενός ψηλοτάβανου, ηλιόλουστου, υπέροχου χώρου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, ήταν μονόδρομος για εκείνη. «Project space, που είναι και της μόδας», λέει χαριτολογώντας και εξηγεί ότι εκτός από ατελιέ, θέλει ο χώρος αυτός να αποκτήσει ζωή μέσα από ποικίλες πολιτιστικές δραστηριότητες, όπως παρουσιάσεις βιβλίων και φωτογραφήσεις. Τα σχέδια αυτά είναι και ένας τρόπος να γεφυρώσει το κοινωνικό επαγγελματικό της παρελθόν, με το μοναχικό σήμερα, καθώς σε αντίθεση με την προηγούμενή της δουλειά περνά πολλές ώρες μόνη.

 

Μέσα στα πορτρέτα βάζω και τα abstracts μου, γιατί για μένα είναι ο εσωτερικός μου κόσμος. Οι σκέψεις μου. Έχω αυτήν την ανάγκη. Να βγάλω στον καμβά το συναίσθημά μου.

Μελίνα Γεωργούδα

Το ατελιέ της, όπως και η σελίδα της στα κοινωνικά δίκτυα, είναι γεμάτα γυναικεία πρόσωπα, πορτρέτα και αφηρημένη τέχνη. «Μέσα στα πορτρέτα βάζω και τα abstracts μου, γιατί για μένα είναι ο εσωτερικός μου κόσμος. Οι σκέψεις μου. Έχω αυτήν την ανάγκη. Να βγάλω στον καμβά το συναίσθημά μου».

Κυρίαρχο θέμα της είναι οι γυναίκες. «Η γυναίκα είναι πηγή ζωής. Αυτή που τίκτει. Η δύναμή της αστείρευτη. Ο κώδικάς της μοναδικός. Η έμπνευσή της απαράμιλλη. Το θάρρος της, η ενέργεια, η ικανότητά της να θυσιάζεται και να ξαναγεννιέται. Ακόμη και αυτές που αφήνουν την ψυχή τους «πίσω», αδικώντας τον εαυτό τους με λάθος επιλογές. Όλες αποτελούν έμπνευση για μένα».

Οι γυναίκες της Μελίνας Γεωργούδα έχουν ουλές. Σημάδια από θλίψη, πόνο, κουράγιο, ελπίδα. Της αρέσει να παίζει με τις γραμμές. «Γραμμές για μένα είναι οι αποφάσεις που παίρνουμε, ο δρόμος που τραβάμε, το πήγαινέλα». Της αρέσουν τα έντονα χαρακτηριστικά, οι ασυμμετρίες, οι ενδιαφέρουσες μύτες, τα στενόμακρα
πρόσωπα.

Για την ίδια η ολοκλήρωση ενός έργου έρχεται όταν το νιώσει μέσα της ήσυχα με αυτό. «Εδώ στο στούντιο υπάρχουν αρκετά έργα που είναι σε κατάσταση… αναμονής. Τα παιδεύω, τα αφήνω. Δεν έχει ησυχάσει το μέσα μου μαζί τους. Το έργο ολοκληρώνεται όταν νιώσω ήσυχα με τη μορφή του».

Με την ζωγραφική, εκτός από τη δική της ανάγκη της να εξωτερικεύει συναισθήματα, ελπίζει να προκαλεί στον θεατή και συγκίνηση. Συγκίνηση παρόμοια αυτήν που είχε νιώσει πρώτη φορά, όταν μαθήτρια της Γ’ Λυκείου είχε την πολυτέλεια, όπως λέει, να διδαχθεί στο σχολείο Ιστορία της Τέχνης. «Ήταν συγκλονιστικό που είχα αυτήν την ευκαιρία και από εκεί άρχισα να αγαπώ την τέχνη».

Νιώθει μεγάλη τύχη που από τα πρώτα της βήματα έχει συνεργασία με την γκαλερίστα Λόλα Νικολάου, μέσα από την οποία έχει ήδη πάρει μέρος σε 5 συλλογικές εκθέσεις και την Άνοιξη του 2024 θα συμμετάσχει σε μία ακόμη με τους Σταμάτη Λάσκο και Κωστή Δαμουλάκη.

Δεν θέλει να κάνει μεγάλα σχέδια. Θέλει να ζει τη στιγμή. Η ζωή της πλέον έχει πιο ήρεμους ρυθμούς, τους οποίους απολαμβάνει τόσο η ίδια, όσο και η έφηβη κόρη της που την βλέπει περισσότερες ώρες. «Πλέον και εκείνη νιώθει μια διαφορετική ενέργεια μέσα στο σπίτι και πιστεύω ότι μεγαλώνοντας θα αντιληφθεί τι σημαίνει αυτή η αλλαγή για μένα. Χαίρομαι που παίρνει το μήνυμα ότι μπορεί εφόσον το θελήσει να κάνει αλλαγές στη ζωή της. Να τολμήσει και όπου βγει».

Δε θεωρεί δεδομένο ότι τα επόμενα χρόνια θα συνεχίζει να ζωγραφίζει. Όχι επειδή δεν αγαπάει αυτό που κάνει ή επειδή δεν πιστεύει στον εαυτό της, αλλά επειδή δε θεωρεί τίποτε δεδομένο. «Η ζωή φέρνει ανατροπές. Δεν χτίζω κάτι», λέει και τονίζει ότι θέλει να αφήνει τα πράγματα να εξελίσσονται. Δεν θέλει να φαντάζεται πώς θα
είναι η ζωή της σε μερικά χρόνια από τώρα, αλλά μόνο να ονειρεύεται. Ονειρεύεται να βελτιώσει τη δεξιότητά της, να έχει αναγνωρισιμότητα και να είναι περήφανη για τη δουλειά της.

Φωτογραφίες

Πληροφορίες

www.instagram.com/melinageorgouda/

www.facebook.com/melinageorgouda

Επικοινωνία

melinageorgouda@gmail.com