fbpx

«Η φωτογραφία για μένα προσωπικά, λειτουργεί ως φορέας για να προσεγγίσω έναν καλύτερο ή και ακατανόητο κόσμο. Κάποιες φορές είναι και ο συντομότερος δρόμος για το προσωπικό όνειρο».

Γιάννης Ζινδριλής

Κωπηλάτης σ’ έναν κόσμο ακατανόητο

Κείμενο: Χρύσα Νάνου
Γιάννης Ζινδριλής

Αν ο κόσμος μας είναι μια θάλασσα, ο Γιάννης Ζινδριλής νιώθει να κωπηλατεί μέσα του χωρίς προκαθορισμένο δρομολόγιο, αλλά μονάχα ανιχνευτικά και στοχαστικά, καθώς παίρνει τον χρόνο του παρατηρώντας και καταγράφοντας τοπία, ανθρώπους και ανθρώπων έργα.

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 1982 και άρχισε να ασχολείται με τη φωτογραφία κάπως τυχαία – «χωρίς να περιμένω πολλά», όπως παραδέχεται σχετικά. Αποφοίτησε από το Τμήμα Τοπογραφίας και το Τμήμα Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, ενώ στην παρούσα φάση είναι τελειόφοιτος του μεταπτυχιακού προγράμματος «Φωτογραφία: Έρευνα και Μεθοδολογία» από το ίδιο πανεπιστήμιο. «Όταν τελείωσα τις σπουδές μου ως τοπογράφος, σε μια πιο ευνοϊκή εποχή για μία μεσοαστική οικογένεια όπως η δική μου, ζήτησα από τον πατέρα μου μια φωτογραφική μηχανή ως δώρο για το πτυχίο μου. Γρήγορα προέκυψε η ανάγκη να αποκτήσω περισσότερες γνώσεις και, αφότου έδωσα κατατακτήριες εξετάσεις, άρχισα τις σπουδές μου στο Τμήμα Φωτογραφίας».

Έχει παρακολουθήσει τα σεμινάρια «Θέματα και Θεωρία Εικαστικών Τεχνών και Φωτογραφίας» και «Περί τοπίου: Εικόνες, Συναισθήματα, Πολιτική» στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, ενώ το 2016 συμμετείχε με τη σειρά Vague Landscapes στο Athens Photo Festival, στην έκθεση Νέοι Έλληνες Φωτογράφοι. Έχει συνεργαστεί με εφημερίδες και περιοδικά, ενώ τα τελευταία χρόνια παραδίδει μαθήματα φωτογραφίας στην Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία.

Αυτόν τον καιρό παρουσιάζει την ατομική του έκθεση A Long Saturday στη Thessaloniki PhotoΒiennale 2023 ως πρωτοεμφανιζόμενος φωτογράφος που αναδείχθηκε μέσα από τη διαδικασία των MATAROA Awards για τη Φωτογραφία, με την υποστήριξη της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος, στο πλαίσιο του project MATAROA και κατόπιν ανοιχτής πρόσκλησης στην καλλιτεχνική κοινότητα.

Ο δικός μου ορισμός για το τι είναι φωτογραφία ίσως βρίσκεται κοντά στο συναίσθημα και στην ανάγκη που νιώθω όταν βρίσκομαι μπροστά σε ένα τοπίο ή σε έναν άνθρωπο που θέλω πάση θυσία να φωτογραφίσω. Σε μένα λειτουργεί ως φορέας για να προσεγγίσω έναν άλλο κόσμο. Κάποιες φορές είναι και ο συντομότερος δρόμος για το προσωπικό όνειρο.

Γιάννης Ζινδριλής

Στη φωτογραφική σειρά Α Long Saturday συνομιλεί με ανθρώπους που βρίσκονται σε διασταυρώσεις δρόμων, σε τοπία άγονα, μέσα σε ένα συνολικά αφιλόξενο περιβάλλον, ενώ το βλέμμα του θεατή τραβούν τα οδικά σήματα που τονίζουν τις απαγορεύσεις και τη δυσκολία προσδιορισμού και αρμονίας με τον γύρω τόπο. Δεν πάει πολύς καιρός που ολοκληρώθηκε το συγκεκριμένο πρότζεκτ και ο Γιάννης Ζινδριλής νιώθει να βρίσκεται ακόμα στον κόσμο του. «Είναι η πρώτη προσωπική δουλειά για την οποία μπορώ να αναλάβω πλήρως την ευθύνη. Από καιρό είχα μια απροσδιόριστη ανάγκη για μια φωτογραφική δουλειά που θα προκύπτει από έναν στοχασμό για την εποχή που διανύουμε. Έτσι, δημιούργησα μία σειρά σκηνοθετημένων πορτρέτων σε εξωτερικούς χώρους, με κοινή αφήγηση το ομώνυμο διανοητικό σχήμα που διατύπωσε ο Γαλλο-αμερικανός κριτικός λογοτεχνίας, δοκιμιογράφος, φιλόσοφος και συγγραφέας Τζορτζ Στάινερ, το οποίο περιγράφει ανθρώπους σε έκδηλη αμηχανία, σε έναν σχεδόν απροσδιόριστο και ακατανόητο κόσμο, περίπου σαν κι εμένα. Το A Long Saturday είναι η διπλωματική μου εργασία για το μεταπτυχιακό πρόγραμμα που παρακολούθησα στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής με εισηγήτρια την κ. Νατάσα Μαρκίδου».

Ήταν ένα απαιτητικό project, καθώς για πρώτη φορά χρησιμοποίησε ως φωτογράφος το στοιχείο της σκηνοθεσίας σε τόσο μεγάλο βαθμό. «Εύχομαι το επόμενο project, σε πείσμα της διαδεδομένης άποψης, να είναι εντός comfort zone ή τουλάχιστον να μην απαιτεί τόση προσπάθεια», προσθέτει με αφοπλιστική ειλικρίνεια. Παράλληλα, δεν κρύβει τη χαρά και ικανοποίησή του για τη διάκριση στο πλαίσιο των MATAROA Awards και τη συμμετοχή του στη Photobiennale 2023. «Αρχικά, και προς όφελος της ειλικρίνειας, οι διακρίσεις και οι συμμετοχές σε μεγάλες διοργανώσεις προσφέρουν μεγάλη χαρά, δίνοντας κουράγιο για τη συνέχεια μέσα στην αβεβαιότητα της προσωπικής δημιουργίας. Είναι ανακουφιστικό λοιπόν να προκύπτουν στιγμές ενθάρρυνσης που έχουν τη δύναμη, έστω και στιγμιαία, να σε κάνουν να πιστέψεις πως τα όνειρά σου μπορεί και να γίνουν πραγματικότητα».

Όσο για τα άφθονα και διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία που σαρώνουν τον κόσμο της φωτογραφίας, ο ίδιος παραμένει σκεπτικός. «Η αλήθεια είναι ότι κάποιες φορές με ενθουσιάζουν και άλλες φορές με γεμίζουν αβεβαιότητες και νέα ηθικά ερωτήματα. Ο Αλμπέρ Καμύ, σε μία από τις πιο εύστοχες φράσεις του, αναφέρει πως κάθε δημιουργός ναυτολογείται στη γαλέρα της εποχής του. Αναλογιζόμενος τα προηγούμενα, θα έλεγα πως πολύ συχνά κωπηλατώ με δυσκολία ώστε να κρατιέμαι ενήμερος».

Τελικά, τι είναι η φωτογραφία για τον ίδιο; «Νομίζω πως κάθε φορά που προκύπτει η ερώτηση αυτή, μπορώ να δώσω μια τελείως διαφορετική απάντηση. Ο δικός μου ορισμός ίσως βρίσκεται κοντά στο συναίσθημα και στην ανάγκη που νιώθω όταν βρίσκομαι μπροστά σε ένα τοπίο ή σε έναν άνθρωπο που θέλω πάση θυσία να φωτογραφίσω. Σε μένα λειτουργεί ως φορέας για να προσεγγίσω έναν άλλο κόσμο. Κάποιες φορές είναι και ο συντομότερος δρόμος για το προσωπικό όνειρο».

Σχετικά με την έκθεση:                                                                                            A Long Saturday | Γιάννης Ζινδριλής
Χώρος/Συνεργασία: esp+ gallery / ΙΕΚ ESP
Διάρκεια έως 15.01.2024
Υποστήριξη: Fujifilm Inkjet Photo-paper

Φωτογραφίες

Επικοινωνία

yanniszindrilis@gmail.com

Πληροφορίες

https://yanniszindrilis.com/