
Εικόνες, συναισθήματα, φίλοι και ο αγώνας της καθημερινότητας συνεργάζονται προς όφελος της δημιουργίας.
Από την Ελλάδα στην Αίγυπτο, από το Χαϊδάρι στο Κάιρο, και από την Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού της Ελληνικής Λυρικής Σκηνής στην Κρατική Όπερα του Καΐρου: το δίχως άλλο, μια σπάνια και συναρπαστική πορεία. Η Αντιγόνη Τσιούλη, έχοντας πρώτα αφιερώσει ατέλειωτες ώρες στην εξάσκηση ως νεαρή χορεύτρια, έγινε δεκτή το 2011 στην Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού της ΕΛΣ. Από το 2014, όταν και αποφοίτησε, ζει στην Αίγυπτο, όπου εργάζεται ως χορεύτρια στην Κρατική Όπερα του Καΐρου.
Η πρώτη επαφή με τον χορό ήρθε στα οκτώ της χρόνια, όταν την έγραψε η μητέρα της σε μια σχολή. Η τυχαία γνωριμία εξελίχθηκε πρώτα σε έρωτα και έπειτα σε βαθιά αγάπη, η οποία είναι σίγουρο πως θα κρατήσει παντοτινά. «Στο πρώτο μάθημα, φόρεσα τα παπουτσάκια κι ένα φορεματάκι χορού, και δεν ήθελα με τίποτα να τα βγάλω από πάνω μου. Από την αρχή με γοήτευσε να ανεβαίνω στις μύτες των ποδιών σαν μπαλαρίνα και να αυτοσχεδιάζω. Όταν χορεύω, αισθάνομαι ελεύθερη. Απλώς αφήνομαι και η μουσική οδηγεί τα βήματά μου. Από την πρώτη στιγμή ένιωσα ότι ανήκω εκεί», εξομολογείται. Με μεγάλη φυσικότητα, ο παιδικός ενθουσιασμός μετατράπηκε στην επαγγελματική διαδρομή που επέλεξε για την υπόλοιπη ζωή της.
Ο κλασικός χορός αποτελεί το θεμέλιο και τη βάση για πολλές μορφές χορού. Ακρίβεια στην τεχνική, πειθαρχία και καθημερινή εξάσκηση αποτελούν τα εφόδια που συνθέτουν το προφίλ κάθε ολοκληρωμένου χορευτή. Η ίδια η ζωή και οι πολυδιάστατες εκφάνσεις της την εμπνέουν να παραδοθεί στην κίνηση του σώματος. Εικόνες, συναισθήματα, φίλοι και ο αγώνας της καθημερινότητας συνεργάζονται «προς όφελος της δημιουργίας». Όλα τα παραπάνω ακροβατούν αρμονικά για να δώσουν την τελική εντολή στο σώμα να εκφραστεί στη σκηνή. Τα γεγονότα έχουν τη σημασία τους, αλλά οι άνθρωποι είναι τα σημεία αναφοράς. Η Αντιγόνη Τσιούλη εμπνέεται καθημερινά από τους συναδέλφους της στην όπερα, που τροφοδοτούν το δημιουργικό όραμά της. Η αλληλεπίδραση των ανθρώπων που μοιράζονται το ίδιο πάθος κάνει τις ενέργειές τους να συναντηθούν και να λειτουργήσουν σαν συγκοινωνούντα δοχεία καλλιτεχνικής ανατροφοδότησης.
O χορός αποτελεί μια μορφή τέχνης που θεμελιώνεται ψυχικά, εκφράζεται όμως σωματικά. Για αυτόν τον λόγο, η καθημερινότητα μιας μπαλαρίνας θα μπορούσε να ταυτιστεί με εκείνη ενός αθλητή που κάνει πρωταθλητισμό: σκληρή προπόνηση και συγκεκριμένη διατροφή. Ο χορός είναι ο συνδυασμός αφοσίωσης, πειθαρχίας και σκληρής δουλειάς. Η πειθαρχία μπορεί να μοιάζει περιοριστική, όμως η αυτοπειθαρχία είναι κατά βάση δική μας επιλογή.
O χορός αποτελεί μια μορφή τέχνης που θεμελιώνεται ψυχικά, εκφράζεται όμως σωματικά. Για αυτόν τον λόγο, η καθημερινότητα μιας μπαλαρίνας θα μπορούσε να ταυτιστεί με εκείνη ενός αθλητή που κάνει πρωταθλητισμό: σκληρή προπόνηση και συγκεκριμένη διατροφή. «Ο χορός είναι ο συνδυασμός αφοσίωσης, πειθαρχίας και σκληρής δουλειάς. Η πειθαρχία μπορεί να μοιάζει περιοριστική, όμως η αυτοπειθαρχία είναι κατά βάση δική μας επιλογή», εξηγεί σχετικά.
Στο πλούσιο βιογραφικό της δεσπόζει ο τίτλος της πρίμα μπαλαρίνα, μια ύψιστη τιμή για κάθε χορεύτρια, αφού αντιπροσωπεύει τον κορυφαίο ρόλο στις παραγωγές μπαλέτου, απαιτώντας όχι μόνο τεχνική αρτιότητα αλλά και ηγετική παρουσία στη σκηνή. Στις διεθνείς παραστάσεις της, η Αντιγόνη Τσιούλη αφουγκράζεται τη χορευτική κουλτούρα κάθε χώρας και τον αντίκτυπο που έχει το μπαλέτο στην εκάστοτε κοινωνία. «Στην Ελλάδα, αν και υπάρχει εκτίμηση για το μπαλέτο, η κυριαρχία των παραδοσιακών και λαϊκών χορών το τοποθετεί σε κατώτερη βαθμίδα σε σύγκριση με χώρες όπως η Γαλλία ή η Σουηδία, όπου το μπαλέτο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καλλιτεχνικής κουλτούρας. Στη Σουηδία δίνουν έμφαση στην καινοτομία, ενώ στην Ισπανία, μια χώρα γνωστή κυρίως για το φλαμένκο, το μπαλέτο ολοένα κερδίζει έδαφος τα τελευταία χρόνια». Η ίδια ξεχωρίζει την παρουσία της στο θέατρο Μπολσόι ως την πιο εμβληματική στιγμή στην επαγγελματική καριέρα της, καθώς πρόκειται για έναν ιερό χώρο όπου το μπαλέτο αγγίζει την αισθητική τελειότητα – ένα αληθινό παράσημο για όσους έχουν χορέψει στη σκηνή του, αλλά και ένα όνειρο για εκείνους δεν τα έχουν καταφέρει ακόμη.
Η Ελλάδα και η Αίγυπτος συνδέονται με γέφυρες πολιτισμού εδώ και χιλιάδες χρόνια, και η Αντιγόνη Τσιούλη επιβεβαιώνει αυτόν τον δεσμό μέσα από τα βιώματά της. «Η αίσθηση της παράδοσης και του πολιτισμού είναι εμφανής παντού στη χώρα, από τα αρχαία μνημεία μέχρι τις σύγχρονες τέχνες. Η κοινωνία της Αιγύπτου είναι πολυεπίπεδη, συνδυάζοντας τις παραδοσιακές αξίες με μια σύγχρονη προοπτική», περιγράφει σχετικά. Ως χορεύτρια στην Όπερα του Καΐρου έχει διαπιστώσει από πρώτο χέρι το πώς η τέχνη έχει τη δύναμη να ενώσει ανθρώπους από διαφορετικά κοινωνικά και πολιτισμικά στρώματα. «Η αιγυπτιακή κοινωνία έχει μια ισχυρή αίσθηση σεβασμού απέναντι στην τέχνη και στον πολιτισμό, στοιχείο που καθιστά τη δουλειά μου ως χορεύτρια ακόμη πιο σημαντική. Παρά τις κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις, οι άνθρωποι παραμένουν αφοσιωμένοι στην καλλιέργεια και στην υποστήριξη της καλλιτεχνικής έκφρασης», καταλήγει η Αντιγόνη Τσιούλη.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.