fbpx

Αναδείχθηκε μέσα από τη διαδικασία του MATAROA AWARDS για τη Φωτογραφία με την υποστήριξη της Πολιτιστικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος και παρουσιάζει την ατομική της έκθεση «Between Cities and Skies» στη Thessaloniki PhotoΒiennale 2023.

Αλεξάνδρα Ρίμπα

Εικόνες που περιμένουν να ελευθερωθούν

Κείμενο: Χρύσα Νάνου
Αλεξάνδρα Ρίμπα

Κάτι που βλέπει στον δρόμο και της τραβάει την προσοχή, ένα τραγούδι, ένα πρόσωπο που συναντά, ένα κομμάτι ουρανού, το χτύπημα των φτερών ενός πουλιού, μια μυρωδιά: το πιο μικρό, το τυχαίο, το απρόσμενο μπορούν να γίνουν πηγή έμπνευσης για τη φωτογράφο και κινηματογραφίστρια Αλεξάνδρα Ρίμπα, φτιάχνοντας το δικό τους μαγικό σύμπαν στην καλλιτεχνική της δημιουργία.

Είναι απόφοιτος της Σχολής Κινηματογράφου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, έχοντας παράλληλα σπουδάσει σύγχρονη φωτογραφία στη Σχολή Φωτογραφίας Stereosis, ενώ έχει εκθέσει τις φωτογραφίες της σε σημαντικούς χώρους τέχνης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Μουσείο Μπενάκη, Loosen art στη Ρώμη).

Ως πρωτοεμφανιζόμενη φωτογράφος αναδείχθηκε μέσα από τα MATAROA Awards, ενός θεσμού που υλοποιείται με την υποστήριξη της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος, στο πλαίσιο του project MATAROA (κατόπιν ανοιχτής πρόσκλησης στην
καλλιτεχνική κοινότητα). Στην παρούσα φάση, παρουσιάζει την ατομική της έκθεση Between Cities and Skies στη Thessaloniki PhotoΒiennale 2023.

H νεαρή δημιουργός ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με τη φωτογραφία χάρη στη γιαγιά της, η οποία ήταν και εκείνη φωτογράφος. «Είχε μεγάλη αδυναμία στο φιλμ και συγκεκριμένα στο ασπρόμαυρο. Είχε φτιάξει στο σπίτι της έναν αυτοσχέδιο σκοτεινό θάλαμο και περνούσε ατελείωτες ώρες εκεί. Ενώ ήμουν πολύ μικρή, έχω μνήμες και μυρωδιές από εκείνον τον θάλαμο, οι οποίες με οδήγησαν στη Stereosis. Παράλληλα, σπούδασα και στο Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ, όπου κατάλαβα πως η εικόνα, είτε κινούμενη είτε στατική, είναι κάτι που με ενδιαφέρει πολύ».

Στα προσωπικά της πρότζεκτ, όπως το Between Cities and Skies, της αρέσει να ξεκινά από μια βασική ιδέα και να αναπτύσσει σκέψεις γύρω από αυτήν. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όλα ξεκίνησαν από ένα σημείωμα, όπως εξηγεί. «Το πρότζεκτ αυτό ξεκίνησε ένα απόγευμα πριν μερικά καλοκαίρια, όταν η μητέρα μου, πολύ ταραγμένη, μου περιέγραψε μια εικόνα που μόλις είχε δει», θυμάται. «Έβλεπε, στο απέναντι μπαλκόνι από το σπίτι μας, ένα περιστέρι να παίρνει φόρα και να χτυπά με όλη του την δύναμη πάνω σε μια ντουλάπα. Προσπαθούσε να απελευθερώσει ένα άλλο περιστέρι, το οποίο είχε παγιδευτεί. Θέλαμε με κάποιον τρόπο να το βοηθήσουμε και έτσι κολλήσαμε ένα σημείωμα στην πόρτα της πολυκατοικίας. Όντως, το περιστέρι απελευθερώθηκε ύστερα από λίγο και πέταξε μαζί με τον/τη σύντροφό του. Εγώ έβγαλα το σημείωμα από την πόρτα και το κράτησα».

Με έχω παρατηρήσει ως κινηματογραφίστρια να προσπαθώ να εντάξω γνώσεις από τα μαθήματα της Stereosis, είτε αυτές αφορούν το κάδρο είτε τις επιλογές για το τι χρειαζόμαστε πραγματικά από την κάθε σκηνή. Συγχρόνως, ως φωτογράφος αναζητώ ατμόσφαιρες και φωτισμούς που παραπέμπουν στο σινεμά. Όσο για τις διαφορές τους, η φωτογραφία μπορεί να γίνει κάποιες φορές αρκετά μοναχικό επάγγελμα, ενώ τα γυρίσματα και το κινηματογραφικό σετ είναι γεμάτα με ανθρώπους. Τα απολαμβάνω αμφότερα.

Αλεξάνδρα Ρίμπα

Η Αλεξάνδρα Ρίμπα έχει εργαστεί ως still φωτογράφος σε κινηματογραφικά σκηνικά (Η πόλη και η πόλη σε σκηνοθεσία των Χρήστου Πασσαλλή και Σύλλα Τζουμέρκα) και σε θεατρικές παραστάσεις, όπως οι Perseids ή πώς να παρτάρετε αγρίως σε σκηνοθεσία των Μαρίνας Σιώτου και Ζωής Σιγαλού, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση το 2023, και Ο φάκελος Wahncau σε σκηνοθεσία του Σύλλα Τζουμέρκα, στο Φεστιβάλ Επιδαύρου το 2022. Ως κινηματογραφίστρια έχει συνεργαστεί με τον Σύλλα Τζουμέρκα στη μικρού μήκους Η μητέρα μου είναι αγία στο πλαίσιο του 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και τον Νίκο Κολιούκο στη μικρού μήκους Το χάος που άφησε πίσω της.

Θεωρεί ότι η ιδιότητά της ως φωτογράφου συνομιλεί με εκείνη της κινηματογραφίστριας. «Νιώθω πως το ένα βοηθάει το άλλο κατά κάποιον τρόπο. Με έχω παρατηρήσει ως κινηματογραφίστρια να προσπαθώ να εντάξω γνώσεις από τα μαθήματα της Stereosis, είτε αυτές αφορούν το κάδρο είτε τις επιλογές για το τι χρειαζόμαστε πραγματικά από την κάθε σκηνή. Συγχρόνως, ως φωτογράφος αναζητώ ατμόσφαιρες και φωτισμούς που παραπέμπουν στο σινεμά. Όσο για τις διαφορές τους, η φωτογραφία μπορεί να γίνει κάποιες φορές αρκετά μοναχικό επάγγελμα, ενώ τα γυρίσματα και το κινηματογραφικό σετ είναι γεμάτα με ανθρώπους. Τα απολαμβάνω αμφότερα».

Τι σήμαινε για την Αλεξάνδρα Ρίμπα η επιλογή της στα MATAROA Awards και η συμμετοχή στη PhotoBiennale; «Όταν έμαθα τα νέα χάρηκα απερίγραπτα πολύ. Σχεδόν αμέσως ξεκίνησε μια όμορφη συνεργασία με τον κ. Ηρακλή Παπαϊωάννου και όλους τους ανθρώπους της διοργάνωσης της PhotoBiennale και του MATAROA. Φτιάξαμε παρέα με τους δύο επιμελητές μου, τον Κοσμά Παυλίδη και τον Γιάννη Μανωλή, μια παρουσίαση των εικόνων ακριβώς όπως την είχα φανταστεί και τους ευχαριστώ από καρδιάς για αυτό.
Επίσης, το πιο σημαντικό για μένα είναι ότι μέσω της PhotoBiennale μοιράστηκα και θα μοιράζομαι τις φωτογραφίες και τις σκέψεις μου μέχρι τον Ιανουάριο που διαρκεί η έκθεση».

Αυτό τον καιρό η Αλεξάνδρα βρίσκεται σε συζητήσεις για τη μεταφορά του Between Cities and Skies σε φωτογραφικό βιβλίο, ενώ παράλληλα συμμετέχει στην προετοιμασία σε διάφορα κινηματογραφικά project, τα οποία θα ξεκινήσουν γυρίσματα τους επόμενους μήνες.

Πληροφορίες για την έκθεση:

Between Cities and Skies | Αλεξάνδρα Ρίμπα
Χώρος/Συνεργασία: Stereosis School of Photography (SSP)
Διάρκεια: έως 15.01.2024
Επιμέλεια: Κοσμάς Παυλίδης, Γιάννης Μανωλής
Υποστήριξη: Fujifilm Inkjet Photo-paper

Φωτογραφίες

Επικοινωνία

alexandrariba97@gmail.com

Πληροφορίες

https://www.alexandrariba.com/