fbpx
Η ερμηνεία είναι κατάθεση ψυχής που προϋποθέτει αυθεντικό βίωμα – Μια εσωτερική μάχη ανάμεσα στην Αθήνα και τη Νέα Υόρκη

Περικλής Κανάρης

Ελληνικό ρεμπέτικο και αμερικανικό μπλουζ

Κείμενο: Δήμητρα Κεχαγιά | Φωτογραφίες: Αρχείο Περικλή Κανάρη
Perikles Kanaris
Periklis Kanaris, portrait photo by @Yiorgos Mavropoulos

Πηγαίνει όπου υπάρχουν ήχοι, θέλοντας να τους ανακαλύψει. Μεγαλώνοντας σε διάφορες γειτονιές της Αθήνας, «η ανακάλυψη του ελληνικού ήχου ήταν στα πόδια μου», σημειώνει ο Περικλής Κανάρης. Κάποια στιγμή, έφυγε από την Ελλάδα για να αναζητήσει τους ήχους από το εξωτερικό που τον είχαν δελεάσει. Ο Κανάρης ζει πλέον με την οικογένειά του στη Νέα Υόρκη και, όπως οι περισσότεροι Έλληνες που μένουν στο εξωτερικό, αναζητά τρόπους για να συνδυάσει τους δύο κόσμους. «Ιδανικά, θα επέλεγα μια φόρμουλα που θα μου επέτρεπε να διατηρώ στον μέγιστο βαθμό επαφή με τις ρίζες μου στην Ελλάδα, αλλά συγχρόνως να επωφελούμαι από την πρώτη ύλη που προσφέρει η Νέα Υόρκη, με τον δικό της μοναδικό τρόπο, σε κάθε καλλιτέχνη. Πρόκειται για μια “εσωτερική μάχη” που εξελίσσεται διαρκώς και ανάλογα με τα εκάστοτε προσωπικά δεδομένα».

Συμπράττοντας με Έλληνες και ξένους μουσικούς, ο Περικλής Κανάρης θέλει να στείλει το δικό του μήνυμα για την οικουμενική δυναμική της ελληνικής κουλτούρας. Έχοντας συνεργαστεί ο ίδιος με κορυφαίους μουσικούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό, παρατηρεί διαφορές όσον αφορά την προσέγγιση απέναντι σε έναν νέο συνθέτη, όπως ο ίδιος. Πιο συγκεκριμένα, συγκρίνοντας την Αθήνα με τη Νέα Υόρκη, σημειώνει ότι «το μέγεθος της αγοράς και η ποικιλία των ακουσμάτων στη Νέα Υόρκη δημιουργούν μια πιο θετική προδιάθεση για δοκιμή και εμπιστοσύνη σε νέους δημιουργούς».

Δοκιμάζοντας τα όρια του, από τις αρχές του 2020 διδάσκει στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (NYU) ένα μάθημα που συνέλαβε και έστησε ο ίδιος, με τίτλο “Songs of the Underdog: American Blues meets Greek Rebetiko”, υπό την αιγίδα του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη. «Η πρώτη μου έγνοια ήταν η κυριολεκτική και μεταφορική απόσταση αυτού του υλικού από τη σημερινή γενιά διεθνών φοιτητών». Το μάθημα παρακολούθησαν φοιτητές από διάφορα τμήματα σπουδών και διαφορετικά μέρη του κόσμου, ηλικίας 18-24 ετών.

Καταλυτική για την εξέλιξή του θεωρεί την υποτροφία που έλαβε από το Berklee College of Music της Βοστόνης, καθώς υπήρξε η απαρχή γεγονότων που σημάδεψαν την πορεία του. Άλλες σημαντικές καλλιτεχνικές του στιγμές αποτελούν το έργο του «Project Innocence» το οποίο παρουσιάστηκε, σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση, στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης και η παραγωγή της πρώτης συλλογής ελληνικής μουσικής «Music of Greece», που κυκλοφόρησε ποτέ το Metropolitan Museum of Art.

Το 2008 ίδρυσε το μουσικό σχήμα «Synolon», πραγματοποιώντας επιτυχημένες εμφανίσεις σε σημαντικούς συναυλιακούς χώρους της Nέας Yόρκης για διαδοχικές σεζόν και με συνεργασίες σπουδαίων μουσικών όπως ο Ara Dinkjian των Night Ark και η Janis Siegel των Manhattan Transfer.

Όσον αφορά την εγχώρια σταδιοδρομία του, ξεχωριστή θέση κατέχουν τα ποιήματα που του εμπιστεύτηκε ο σπουδαίος στιχουργός, πεζογράφος και ποιητής Μάνος Ελευθερίου, ο οποίος χαρακτήρισε την πρώτη δισκογραφική εμφάνιση του Περικλή Κανάρη ως «μια σπουδαία κατάθεση στην τράπεζα του μέλλοντος». Για τον ίδιο η συνεργασία αυτή «σήμαινε μεγάλη τιμή και εξίσου μεγάλη ευθύνη. Ευθύνη να διαχειριστώ τις λέξεις του με επιλογές σύνθεσης, ενορχήστρωσης και παραγωγής που θα είχαν ως προτεραιότητα τον σεβασμό και τη στήριξη στο πρόσωπό του».

Έχει συνεργαστεί με κορυφαίους Έλληνες ερμηνευτές όπως ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο Κώστας Μακεδόνας, η Ρίτα Αντωνοπούλου και η Λαμπρινή Καρακώστα. Υπάρχουν άραγε Έλληνες τραγουδιστές που είναι σε θέση να ερμηνεύσουν μπλουζ; Αντίστοιχα, υπάρχουν Αμερικανοί τραγουδιστές που μπορούν να ερμηνεύσουν ρεμπέτικα; «Από άποψη χροιάς και τεχνικής, υπάρχουν. Η λέξη κλειδί, όμως, είναι το “ερμηνεύσουν”. Για μένα η ερμηνεία είναι κατάθεση ψυχής που προϋποθέτει αυθεντικό βίωμα – δεν αρκεί η μουσική αντίληψη. Ειδάλλως, το περισσότερο που μπορεί να καταφέρει κανείς είναι μια υψηλής ποιότητας μίμηση».

Ο Περικλής Κανάρης, βρίσκει ότι στην εποχή της πανδημίας την οποία διανύουμε, «οι ισορροπίες είναι λεπτές» με ορισμένους να έχουν βρει «εγκεφαλική ηρεμία, απαλλαγμένοι από τους “θορύβους” της πρότερης καθημερινότητας» και άλλους να βρίσκονται «σε πολύ δεινή θέση, δίνοντας αγώνα για την επιβίωσή τους».

info

www.pericleskanaris.com

επικοινωνία

info@pericleskanaris.com

Εικόνες