fbpx

Ο Βασίλης Γκογκτζιλάς, γέννημα θρέμμα της Θεσσαλονίκης, είχε ανακαλύψει από πολύ μικρή ηλικία το κλειδί που του άνοιγε τις πόρτες για κόσμους εναλλακτικούς.

Βασίλης Γκογκτζιλάς

Όταν το χέρι χορεύει στο χαρτί

Κείμενο: Γιώργος Παπαδημητρίου | Φωτογραφίες: Αρχείο Βασίλη Γκογκτζιλά
Vassilis Gogtzilas
Vassilis Gogtzilas

Βασίλης Γκογκτζιλάς, γέννημα θρέμμα της Θεσσαλονίκης, είχε ανακαλύψει από πολύ μικρή ηλικία το κλειδί που του άνοιγε τις πόρτες για κόσμους εναλλακτικούς, περιπετειώδεις και παραισθησιογόνους. Κόσμους υπερβατικούς και μαγεμένους, αλλά την ίδια στιγμή χειροπιαστούς και γήινους.

Από τις πρώτες δημοσιεύσεις στο φανζίν Μπούμερανγκ της Θεσσαλονίκης, στις αρχές της δεκαετίας του ’90, προτού καλά καλά τελειώσει το σχολείο, έχει κυλήσει πολύ νερό στ’ αυλάκι, σε μια πορεία γεμάτη πολλούς και ενδιαφέροντες σταθμούς. Ο Βασίλης έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, με τις εφημερίδες Θεσσαλονίκη και Μακεδονία, με τα περιοδικά Γαλέρα και SOUL, καθώς και το free press Athens Voice, ενώ έχει δει τη δουλειά του να φιγουράρει στο ειδικό ένθετο «9» της Ελευθεροτυπίας, αλλά και σε αμέτρητες κόμικ ανθολογίες. Στη διάρκεια αυτής της ξέφρενης πορείας, ο προικισμένος Θεσσαλονικιός σχεδιαστής και κομίστας δεν σταματά να ωριμάζει, εξελίσσοντας και εμπλουτίζοντας διαρκώς την τέχνη του σε κάθε επίπεδο: τεχνική, έμπνευση, εικαστική αρτιότητα, εύρος των σημείων αναφοράς, σημασιολογικό βεληνεκές. Στο σύμπαν που πλάθει, το οποίο ισορροπεί θαυμαστά στη συνοριογραμμή ανάμεσα στο νοητικό ερέθισμα και στη συναισθηματική εμπλοκή, δεσπόζουν οι δονήσεις ενός υποδόριου ερωτισμού και μιας υπόγειας απειλής, καθώς και μια αίσθηση παράλογου και απορρύθμισης, η οποία κατεδαφίζει τις παγιωμένες βεβαιότητες.

«Στο έργο μου κυριαρχεί μια υπόγεια αίσθηση έκρηξης, που άλλοτε έρχεται κι άλλοτε όχι, καθώς και το παράλογο, με την έννοια της μη αποδοχής της λογικής ως αποτελεσματικού μέσου ερμηνείας του κόσμου. Ως άνθρωπος έχω μεγάλο εύρος από συναισθηματικές διακυμάνσεις και προϊόντος του χρόνου παρατήρησα πως διαθέτω κάποιες υπερευαίσθητες κεραίες, οι οποίες μου επιτρέπουν να υποδέχομαι και να λαμβάνω συναισθηματικές αντιδράσεις. Ακούγεται παράδοξο, αλλά είναι μια ερμηνεία της ευαισθησίας μου», δηλώνει χαρακτηριστικά και σπεύσει να συμπληρώσει:
«Παρόλα αυτά, πιστεύω ακράδαντα πως η ζωή είναι ένα θαύμα. Νιώθω ότι μας περιβάλλει ένα μεγαλείο θείας δημιουργίας, το οποίο με γεμίζει με δέος.  Υπάρχουν σίγουρα αναφορές στο σινεμά στο έργο μου, όπως και σε είδη, ρεύματα και τεχνικές που προέρχονται διάφορες μορφές τέχνης. Μια μεγάλη επιρροή που ίσως δεν είναι εμφανής με την πρώτη ματιά είναι η μουσική. Ο τρόπος που χορεύει το χέρι στο χαρτί, όπως και η σύνθεση γραμμών και σχημάτων, η οποία μπορεί επίσης να διαθέτει ρυθμό και μελωδία».

Το ταλέντο του Βασίλη Γκογκτζιλά δεν άργησε να υπερβεί τα στενά όρια της Ελλάδας, γνωρίζοντας τη διεθνή καταξίωση, με τις αλλεπάλληλες εκδοτικές επιτυχίες που ακούν στα ονόματα Mr. Universe, Misery City, The Adventures of Augusta Wind, The Biggest Bang. «Έχω εισπράξει θετικά σχόλια και έχω κερδίσει την εκτίμηση σημαντικών ανθρώπων, γεγονός που με χαροποιεί ιδιαίτερα. Αν έπρεπε να σταθώ κάπου, θα ήθελα να κάνει μια ειδική μνεία στη συνεργασία με τον J.M. DeMatteis, με τον οποίο συν-δημιουργήσαμε τις δυο σειρές της Augusta Wind. Πρόκειται για έναν εξαιρετικό συγγραφέα, που μου δείχνει μεγάλη κατανόησή τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Η απόφασή να κυνηγήσω την έκδοση στο εξωτερικό ήταν καθαρά συναισθηματική, ένα όνειρο στο οποίο αφιέρωσα πολύ χρόνο και πάρα πολύ κόπο. Φυσικά, πάντα παίζει ρόλο και για ποιον λόγο σχεδιάζει κάποιος. Αν στοχεύεις στα χρήματα και στην προσωπική έκθεση, νομίζω ότι υποκύπτεις στη ματαιοδοξία».

Τον Σεπτέμβριο του 2019, το κοινό της Θεσσαλονίκης είχε την ευκαιρία να τον γνωρίσει με την ιδιότητα του ζωγράφου, χάρη στην έκθεση που φιλοξενήθηκε στην γκαλερί «ρώ». Οι πίνακες του, δημιουργίες με δύναμη πρωτόλεια και ορμητική, φέρουν όλα εκείνα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το σύμπαν των εικόνων του Βασίλη Γκογκτζιλά. «Το σχέδιο είναι ένα. Είναι ένα γλωσσάρι, ένας τρόπος επικοινωνίας, όπως ο γραπτός λόγος, που κι αυτός είναι σχέδιο με τον τρόπο του.  Το γράμμα Δ δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα τρίγωνο, το Ο είναι ένας κύκλος, όλα τα γράμματα είναι συνδυασμοί από σχήματα και γραμμές.  Ούτως ή άλλως, το κόμικ είναι μια ρευστή τέχνη, που μπορεί να πάρει πολλές πιθανές μορφές, ανάλογα με την προσέγγιση του καλλιτέχνη. Άλλοτε  θα γειτνιάζει με τη λογοτεχνία, άλλοτε θα είναι πιο κοντά στο σινεμά. Άλλοτε θα ξεδιπλώνεται στις σελίδες ενός εντύπου, άλλοτε θα φανερώνεται μέσα από το scrolling σε μια οθόνη. Η αφήγηση μέσω μιας αλληλουχίας εικόνων μπορεί να εμφανιστεί σε πολλές μορφές και αυτή ακριβώς είναι η γοητεία της. Το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε έχει πλέον αυξηθεί, δεδομένου ότι έχουν αυξηθεί και οι άξονες στους οποίους κινούμαστε: έντυπα, διαφημίσεις, ταινίες, ίντερνετ, παιχνίδια κ.α.», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Όσο για τα προσεχή του σχέδια, ο Βασίλης μας αποκαλύπτει τα εξής: «Αυτή τη στιγμή συνεργάζομαι εκ νέου με τον J.M. DeMatteis, σε ένα πρότζεκτ που ετοιμάζουμε τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Βασικά, ανασχεδιάστηκε το πρώτο τεύχος μετά από τέσσερις διαφορετικές εκδοχές που είχα δοκιμάσει, καθώς μόλις πρόσφατα διάβασα τα σενάρια για τα υπόλοιπα τεύχη και έχοντας πλέον μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα της ιστορίας, θεώρησα πως έπρεπέ να αλλάξω την εικονογραφική μου προσέγγιση. Επίσης, έχω σχεδόν ολοκληρώσει τέσσερα τεύχη από μια σειρά που έχω γράψει και σχεδιάσει, για την οποία ελπίζω πως θα λάβω σύντομα το πράσινο φως. Τέλος, στόχος μου είναι να γυρίσω και μία μικρού μήκους ταινία, κάτι για το οποίο δουλεύω πυρετωδώς τον τελευταίο καιρό».

πληροφορίες

www.vassilisgogtzilas.com

επικοινωνία

vassilisgogtzilas@gmail.com

Έργα