
Μέσα από τα έργα μου δεν αναζητώ μια αφηρημένη εξερεύνηση του ήχου, αλλά μια ποιητική έρευνα μέσω του ήχου.
Με τη ζεστή και αισθαντική της φωνή, το μουσικό της ταμπεραμέντο και τις ξεχωριστές της συνθέσεις που σε ταξιδεύουν σε τόπους μυθικούς, εκεί όπου το συνειδητό αντιπαλεύει το υποσυνείδητο, η τραγουδίστρια και συνθέτρια Σοφία Αβραμίδου συγκαταλέγεται σήμερα ανάμεσα στις σημαντικότερες νέες δημιουργούς της Ευρώπης. Ως καλλιτέχνιδα, ταλαντεύομαι συχνά ανάμεσα στο ενστικτώδες και το προγραμματισμένο ή ελεγχόμενο μας αναφέρει αρχικά.
Η Σοφία Αβραμίδου αποφοίτησε από το Τμήμα Σύνθεσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και την Εθνική Ακαδημία της Santa Cecilia στη Ρώμη, λαμβάνοντας την ανώτατη διάκριση, καθώς και υποτροφία αριστείας από το Ίδρυμα Ωνάση, ενώ το 2020 ολοκλήρωσε με επιτυχία το πρόγραμμα Cursus de composition et d’informatique musicale του Ινστιτούτου Ακουστικής Έρευνας IRCAM στο Παρίσι. Προτού ξεκινήσω ένα έργο, συνήθως έχω ένα πολύ γενικό συναίσθημα, μια ποιητική ιδέα, αλλά σε πολύ αρχικό επίπεδο. Η σύνθεση για μένα είναι μια ζωντανή διαδικασία. Ως εκ τούτου, η δραματουργική εξέλιξη στη μουσική δεν μπορεί να παρά να αναπτυχθεί δυναμικά. Προσπαθώ ωστόσο να έχω μια πιο πανοραμική αντίληψη του ήχου, προσεγγίζοντας τη φόρμα όχι ως κάτι γραμμικό αλλά ως μια πιο αναδρομική και εξελικτική διαδικασία. Μέσα από την ποιητική έρευνα του ήχου και την επεξεργασία του υλικού στον χρόνο, η φόρμα προκύπτει σχεδόν αβίαστα.
Η Σοφία Αβραμίδου έχει ως έδρα το Παρίσι, όμως η δουλειά της έχει ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο, έχοντας στη φαρέτρα της σημαντικές τιμητικές διακρίσεις, όπως το βραβείο Goffredo Petrassi του Palazzo del Quirinale στη Ρώμη (2016), το 1ο βραβείο στον 9ο Διεθνή Διαγωνισμό Σύνθεσης Ακορντεόν Francisco Escudero (2016) στην Ισπανία και το 1ο βραβείο στον 6ο Διαγωνισμό Σύνθεσης Δημήτρης Δραγατάκης (2014). Τα έργα της είναι επηρεασμένα από τη λογοτεχνία, τα θεατρικά κείμενα, τους μύθους αλλά και τα παραμύθια, με κυριότερη αναφορά εκείνα των αδελφών Γκριμ. Με απασχολεί το πώς όλες αυτές οι έντονες αντιθέσεις μεταξύ λογικού και παράλογου, πραγματικού και σουρεαλιστικού, κυνικού και αγνού, καθώς και οι έντονες μεταβάσεις από μια φαινομενική ισορροπία στην απόλυτη ανισορροπία, θα μπορούσαν να μεταφραστούν σε ήχο και να επηρεάσουν τη δραματουργία του έργου. Αυτή η διαδικασία δεν καθιστά τη μουσική απαραίτητα αφηγηματική. Ένας ήχος μπορεί να αναφέρεται είτε σε ποιητικές εικόνες που προκύπτουν από τη λογοτεχνία είτε από κάτι πολύ προσωπικό και ασυνείδητο, όπως όνειρα, φόβους, φαντασιώσεις. Μέσα από τα έργα μου δεν αναζητώ μια αφηρημένη εξερεύνηση του ήχου, αλλά μια ποιητική έρευνα μέσω του ήχου.
Η πρόσφατη συνεργασία της Σοφίας Αβραμίδου με το Ensemble Intercontemporain και την Orchestre National de Jazz του Παρισιού γέννησε το έργο Jeu(x), και όπως λέει η ίδια ήταν είναι μια εξαιρετικά πρωτότυπη και πρωτόγνωρη εμπειρία για μένα ως συνθέτρια, καθώς πρόκειται για ένα συλλογικό έργο που περιλαμβάνει συνθέσεις του Andy Emler, του Frédéric Maurin και δικές μου. Αυτή η συνεργασία είναι ακόμη πιο ενδιαφέρουσα επειδή προερχόμαστε από διαφορετικούς μουσικούς κόσμους. Ο Frédéric διευθύνει την Orchestre National de Jazz, την οποία διηύθυνε και ο Andy στο παρελθόν πριν περάσει σε άλλα μουσικά μονοπάτια, που σχετίζονται κυρίως με τον αυτοσχεδιασμό. Προτού ξεκινήσουμε να γράφουμε ο καθένας το δικό του κομμάτι, προφανώς ανταλλάξαμε ιδέες, γεγονός που μας επέτρεψε να θέσουμε σε εφαρμογή μια κοινή συνολική δομή, η οποία χρησίμευσε τόσο ως πλαίσιο για τη συναυλία όσο και ως συνδετικός και δραματουργικός άξονας. Οργανώθηκαν επίσης αρκετές πειραματικές συνεδρίες με τους μουσικούς, και πιστεύω ότι αυτό αποτέλεσε πλούσια πηγή έμπνευσης και για τους τρεις μας.
Προτού ξεκινήσω ένα έργο, συνήθως έχω ένα πολύ γενικό συναίσθημα, μια ποιητική ιδέα, αλλά σε πολύ αρχικό επίπεδο. Η σύνθεση για μένα είναι μια ζωντανή διαδικασία. Ως εκ τούτου, η δραματουργική εξέλιξη στη μουσική δεν μπορεί να παρά να αναπτυχθεί δυναμικά. Προσπαθώ ωστόσο να έχω μια πιο πανοραμική αντίληψη του ήχου, προσεγγίζοντας τη φόρμα όχι ως κάτι γραμμικό αλλά ως μια πιο αναδρομική και εξελικτική διαδικασία. Μέσα από την ποιητική έρευνα του ήχου και την επεξεργασία του υλικού στον χρόνο, η φόρμα προκύπτει σχεδόν αβίαστα.
Το 2024, το έργο της De l’Autre côté d’Alice (Από την άλλη πλευρά της Αλίκης) ανέβηκε στη Φιλαρμονική του Παρισιού, ένα μουσικό θέατρο για τέσσερις μαριονετίστες, σοπράνο, τέσσερις μουσικούς και ηλεκτρονικά, ενώ στη συνέχεια παρουσιάστηκε στην Εθνική Σκηνή TANDEM του Αράς. Ενθουσιάστηκα με αυτή τη συνεργασία διότι τα βιβλία του Λιούις Κάρολ, Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων και Η Αλίκη μέσα από τον καθρέφτη, στα οποία έχει βασιστεί η παράσταση, ήταν από τα πολύ αγαπημένα μου ως παιδί, ενώ μέχρι και σήμερα συνεχώς ανακαλύπτω όλο και περισσότερα επίπεδα ανάγνωσης. Πρόκειται για μια συνεργασία με το Ensemble Intercontemporain και την École Nationale Supérieure des Arts de la Marionnette του Σαρλβίλ-Μεζιέρ.
Η δημιουργός συνεργάστηκε επίσης με τη σκηνοθέτιδα Ευαγγελία Κρανιώτη, γράφοντας μουσική για την ταινία Obscuro Barroco, η οποία τιμήθηκε με το Βραβείο Teddy στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου το 2018. Οι συνθέσεις της έχουν παρουσιαστεί μεταξύ άλλων στη Φιλαρμονική του Παρισιού, στο Musikverein της Βιέννης, στο Concertgebouw του Άμστερνταμ, στο Bozar των Βρυξελλών, στο Barbican του Λονδίνου, στην Elbphilharmonie του Αμβούργου, στη Φιλαρμονική της Κολωνίας, στην Μπιενάλε της Βενετίας, στο Auditori της Βαρκελώνης, στο Festspielhaus του Μπάντεν-Μπάντεν, στη Φιλαρμονική του Λουξεμβούργου, στο Auditorium της Λιόν, στο Auditorium Parco della Musica της Ρώμης, στο Teatro La Fenice της Βενετίας, στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης και στο Μέγαρο Μουσικής της Αθήνας.
Εκτός από τη σύνθεση, η Σοφία Αβραμίδου έχει σπουδάσει πιάνο, ούτι, νέι, βυζαντινή μουσική, και ασχολήθηκε εκτενώς με το τραγούδι και τον φωνητικό αυτοσχεδιασμό. Το τραγούδι είναι ο πυρήνας μου. Είναι ο τρόπος με τον οποίο ανακάλυψα τη μουσική, ο πιο αγνός, πρωταρχικός και φυσικός τρόπος έκφρασης του εαυτού μου. Ως τραγουδίστρια έχω μάθει να λειτουργώ με μια μουσική ελευθερία, ενεργοποιώντας πάντα το ένστικτο και τη διαίσθησή μου. Κατά κάποιο τρόπο τραγουδάω πάντα τη μουσική μου μέσα μου, πολύ πριν τη συνθέσω. Ακόμη κι αν ο ήχος μου τις περισσότερες φορές καταλήξει πολύ πιο σύνθετος και περίτεχνος, πάντα συναντά κανείς μέσα του μελισματικές γραμμές και αποδομημένες μελωδίες.
Το τραγούδι την έχει οδηγήσει να συνεργαστεί με διάφορα σύνολα και ορχήστρες, μεταξύ των οποίων η Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, η Δημοτική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και η Συμφωνική Ορχήστρα Raanana (Ισραήλ). Το 2018, διασκεύασε παραδοσιακά τραγούδια για φωνή και κλαρινέτο και ηχογράφησε το άλμπουμ Binôme στην Ελλάδα. Έργα της έχουν εκδοθεί στη Γαλλία από τους εκδοτικούς οίκους Éditions Lacroch’ και BabelScores.
Στην παρούσα φάση, η Σοφία Αβραμίδου είναι φιλοξενούμενη συνθέτρια στην Όπερα του Μπορντό μέχρι και το 2027. Παράλληλα, δουλεύει στο έργο της για συμφωνική ορχήστρα με τίτλο Innsmouth, που θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Présences το 2026, αρχικά από την Εθνική Ορχήστρα της Γαλλίας (Orchestre National de France) και στη συνέχεια από την Ορχήστρα του Μπορντό (Orchestre National Bordeaux Aquitaine).
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
