
«Για να βελτιωθεί το κοινωνικό, πολιτικό και πολιτιστικό κλίμα στη Θεσσαλονίκη πρέπει να δοθεί βήμα σε πρωτοποριακούς, σκεπτόμενους και εναλλακτικούς καλλιτέχνες»
Μέσα από έντονα και χαρούμενα χρώματα ο ζωγράφος Γιώργος Κόφτης αποτυπώνει τις μεγαλύτερες τραγωδίες, όπως πολύνεκρα ναυάγια και τρομοκρατικές ενέργειες, οι οποίες είναι αναγκαίο να βγουν από μέσα του, όπως εξηγεί, διαφορετικά η αδικία τον καταπνίγει. Αυτό το συναίσθημα τον οδήγησε να δημιουργήσει και την εικαστική εγκατάσταση 58 καρφιά στα Τέμπη, ένα έργο αφιερωμένο στη μνήμη των θυμάτων του ολέθριου σιδηροδρομικού δυστυχήματος, που συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου του 2023. «Αφετηρία για τα Καρφιά ήταν το γεγονός ότι ενώ εγώ είχα την τύχη να ζήσω έχοντας περάσει τη σοβαρότερη ασθένεια, αυτά τα παιδιά πέθαναν άδικα. Αυτό το δυστύχημα είναι ένα μη μεταβολισμένο τραύμα που θα συνεχίσει να κακοφορμίζει σε όλους μας», τονίζει, εξηγώντας παράλληλα ότι «η τέχνη αναδεικνύει το “ντροπή μας” και όχι ένα ακαθόριστο “ντροπή τους”. Ο καθένας, εξάλλου, πορεύεται με τη συνείδησή του».
Τα αρκετά και σοβαρά προβλήματα υγείας που έχει αντιμετωπίσει σε κρίσιμες περιόδους της ζωής του δεν τον απομάκρυναν από την τέχνη. Αντιθέτως, οι δυσκολίες αυτές τον έκαναν πιο δημιουργικό και ακόμη περισσότερο ακτιβιστή. Το 2019, έλαβε στη Γερμανία μία από τις σημαντικότερες υποτροφίες στην Ευρώπη, και αμέσως μετά προγραμμάτισε μια έκθεση στη Νέα Υόρκη. Εκείνη ακριβώς την περίοδο ήταν που χτύπησε η πανδημία, ενώ στη συνέχεια αρρώστησε και ο ίδιος πολύ σοβαρά. «Σε προσωπικά θέματα έχω μάθει να λέω “δεν πειράζει”. Σε άλλα ευρύτερα ζητήματα, όμως, δεν μπορώ να δείξω αντίστοιχη στωικότητα».
Πριν περίπου 30 χρόνια, πιτσιρικάς ακόμη, ο Γιώργος Κόφτης ήταν από τους πρώτους στη Θεσσαλονίκη που ασχολήθηκαν με το γκράφιτι, εμπνευσμένος αρχικά από τα λογότυπα των συγκροτημάτων μέταλ μουσικής. Ο ίδιος αναπολεί τη ζωογόνο αυτή δραστηριότητα στις αρχές της δεκαετίας του ’90. «Μας έδινε ένταση και νόημα, χωρίς να ξέρουμε εκείνα τα χρόνια ποιο ακριβώς ήταν αυτό το νόημα». Χρόνια αργότερα, θα καταλάβει ότι αυτό που του έδινε ζωή ήταν ο ακτιβιστικός χαρακτήρας που είχαν εκείνες οι δράσεις, τον οποίο συνεχίζουν να διατηρούν τα έργα του μέχρι και σήμερα. Πέρα από τα Καρφιά, γνωστές είναι οι συμβολικές τοιχογραφίες του με κάρβουνα από καμένα δάση στον νομό Μαγνησίας και στα βουνά της Μάνης, αλλά και οι τοιχογραφίες στη Φλώρινα με εικόνες από τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Ο εμβληματικός σκηνοθέτης έχει υπάρξει καθοριστική αναφορά στη ζωή του, ενώ θεωρεί πως ήταν μεγάλη τύχη για τη Βόρεια Ελλάδα το γεγονός ότι γύρισε στην ευρύτερη περιοχή ταινίες που έγιναν παγκοσμίως γνωστές. Παράλληλα, εκμυστηρεύεται την πικρία που ένιωσε όταν η προσωπογραφία του Αγγελόπουλου που είχε φτιάξει στο ΑΠΘ σβήστηκε με πρωτοβουλία της διοίκησης του Πανεπιστημίου.
Ο εικαστικός λόγος είχε από παλιά περίοπτη θέση στην ανατροφή του, καθώς ήρθε από πολύ μικρή ηλικία σε επαφή με την έννοια της τέχνης. Μετακόμισε στη Φλωρεντία για να σπουδάσει ζωγραφική, επέστρεψε όμως στη Θεσσαλονίκη, όπου φοίτησε στη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, και δεν έφυγε ποτέ ξανά από την πόλη. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη, την οποία αγαπάει με πάθος, ενώ προσωπικό του στοίχημα είναι να βελτιώσει, στον βαθμό που μπορεί και του αναλογεί, το αφιλόξενο τοπίο της. «To Mataroa Project στη Νέα Παραλία είναι μια πρωτοβουλία-πρότυπο που αναβαθμίζει την εικόνα της πόλης, εμπλέκοντας ντόπιους καλλιτέχνες», σημειώνει σχετικά. Θεωρεί, επίσης, ότι για να βελτιωθεί το κοινωνικό, πολιτικό και πολιτιστικό κλίμα στη Θεσσαλονίκη πρέπει να δοθεί βήμα σε πρωτοποριακούς, σκεπτόμενους και εναλλακτικούς καλλιτέχνες.
Αφετηρία για τα Καρφιά ήταν το γεγονός ότι ενώ εγώ είχα την τύχη να ζήσω έχοντας περάσει τη σοβαρότερη ασθένεια, αυτά τα παιδιά πέθαναν άδικα. Αυτό το δυστύχημα είναι ένα μη μεταβολισμένο τραύμα που θα συνεχίσει να κακοφορμίζει σε όλους μας. Η τέχνη αναδεικνύει το “ντροπή μας” και όχι ένα ακαθόριστο “ντροπή τους”. Ο καθένας, εξάλλου, πορεύεται με τη συνείδησή του.
Τα τελευταία περίπου δεκαπέντε χρόνια διατηρεί εργαστήριο ζωγραφικής, το οποίο χαρακτηρίζει ως μια προσωπική επανάσταση, ενώ παράλληλα αναλαμβάνει την εικονογράφηση βιβλίων και μουσικών άλμπουμ για καλλιτέχνες όπως τον Γιάννη Αγγελάκα, τον Δημήτρη Μπασλάμ και τον Στέργιο Χατζηκυριακιδη. Επιπλέον, έχει ασχοληθεί με τη σκηνογραφία και το video art τόσο για λογαριασμό του ΚΘΒΕ όσο και σε άλλα πρότζεκτ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ο Γιώργος Κόφτης αποφεύγει τις εκπτώσεις στην τέχνη του και δηλώνει τυχερός που δεν χρειάστηκε να μπει πολλές φορές σε αυτή τη διαδικασία. «Προσπαθώ να πάρω χαρά χωρίς ενοχή από αυτό που κάνω. Ο κόσμος, το σύμπαν και ο Θεός έχουν έναν παράξενο τρόπο να σου ανοίγουν τον δρόμο προς την κατεύθυνση των επιθυμιών σου».
Τον τελευταίο καιρό γράφει όλο και περισσότερο, χωρίς ακόμη να έχει εκδώσει κάτι, δίνοντας έμφαση στο ζήτημα της Τεχνητής Νοημοσύνης. «Στην αρχή, οι περισσότεροι νιώσαμε την Τεχνητή Νοημοσύνη ως απειλή. Πλέον, την αντιμετωπίζω ως ένα πολύτιμο εργαλείο, με τεράστιο υπαρξιακό και φιλοσοφικό ενδιαφέρον, καθώς αποτελεί ένα απαύγασμα του συνόλου της διαθέσιμης πληροφορίας σε παγκόσμια κλίμακα. Η υπερβολική χρήση της μπορεί να οδηγήσει στο να ατροφήσει η ικανότητά μας να εκφραζόμαστε, αλλά δεν πιστεύω ότι θα υποκαταστήσει ποτέ την αυθεντική δημιουργία».
Αυτή την περίοδο, ο βασικός του προβληματισμός κινείται γύρω από τη φιλοσοφική διάσταση της Τεχνητής Νοημοσύνης, με κεντρικό άξονα το παρακάτω σενάριο: «Ας υποθέσουμε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει επιλύσει όλα μας τα προβλήματα. Δεν υπάρχει πλέον πείνα, πόλεμος ή ανάγκη για δουλειά μιας και όλοι οι άνθρωποι στον κόσμο έχουν εγγυημένο εισόδημα. Η ανάγκη μας για τέχνη θα εξακολουθούσε να υφίσταται; Η δική μου εκτίμηση είναι ότι ο ανθρώπινος πολιτισμός θα εισερχόταν σε μια φάση ολικής επανεκκίνησης, στην οποία το ενστικτώδες-διαισθητικό κομμάτι του ανθρώπου θα κέρδιζε ολοένα έδαφος εφόσον όλα τα υπόλοιπα θέματα θα ήταν πλέον λυμένα. Ίσως θα μπορούσε να προκύψει μια νέα προσέγγιση του θείου, πιο ώριμη, χωρίς την ενοχή και τους περιορισμούς».
Ένας από τους πιο πρόσφατους στόχους του είναι να σχεδιάσει μια σειρά από τοτέμ για τους «νέους θεούς», οι οποίοι δεν θα είναι απαραίτητα ανθρωπόμορφοι. Με αυτό το σκεπτικό ζήτησε, λοιπόν, από τα εργαλεία της Τεχνητής Νοημοσύνης να του γράψουν μια εναλλακτική εκδοχή των Δέκα Εντολών, προορισμένων για μια νέα θρησκεία. Αυτές τις εντολές επιθυμεί στη συνέχεια να αποτυπώσει σε κάποιον τοίχο στη Θεσσαλονίκη, καθώς πιστεύει ότι θα μπορούσαν να αποτελέσουν αφορμή για έναν δημιουργικό διάλογο με τους πολίτες.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
