«Κάθε συνδιαλλαγή απαιτεί από τα μέρη, σωματική, συναισθηματική, ψυχική και νοητική συμμετοχή»
Η καθοδήγηση ενός συνόλου προς έναν κοινό σκοπό, είναι σαφέστατα από τις πιο δύσκολες αλλά και πιο ενδιαφέρουσες εμπειρίες που μπορεί να αποκτήσει ένας επαγγελματίας, πιστεύει ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Χρήστος Σουγάρης και παραλληλίζει το θέατρο με το ποδόσφαιρο.
«Για μια μερίδα επαγγελματιών, η ανάληψη της ευθύνης ενός συνόλου, έρχεται κάποια στιγμή, αργά ή γρήγορα, με την ιδιότητα του προπονητή στο ποδόσφαιρο και αυτή του σκηνοθέτη, στην περίπτωση του θεάτρου», επισημαίνει για να προσθέσει πως σε αντίθεση με το ποδόσφαιρο, στο θέατρο, η εμπειρία της σκηνοθεσίας, μπορεί να εφαρμοστεί και στην υποκριτική, με συνέπεια να οδηγήσει τον ηθοποιό σε παραγωγικότερα αποτελέσματα, αξιοποιώντας όλα τα οφέλη της εμπειρίας της σκηνοθεσίας.
Πιστεύει ακόμη ότι κάθε ερμηνευτής κρύβει μέσα του έναν σκηνοθέτη, τον οποίο κάποιοι φέρνουν στο φως και κάποιοι επιλέγουν να τον κρατήσουν μέσα τους.
Με το ποδόσφαιρο, παραλληλίζει και την πορεία του ίδιου στο χώρο του θεάτρου. «Ανδρώθηκα στο ΚΘΒΕ και μετά από μια εξαιρετικά παραγωγική περίοδο σε αυτό, ανοίχτηκα σε μεγαλύτερα μονοπάτια. Ανταγωνιστικότερα ”πρωταθλήματα” θα μπορούσα να πω».
Η εναρκτήρια παράσταση της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, η πρεμιέρα της παγκόσμιας Ιλιάδας στο φεστιβάλ Αθηνών, το ”Ταξίδι” με τη συμμετοχή έφηβων προσφύγων στο Εθνικό Θέατρο, η πρώτη του σκηνοθεσία στο Ηρώδειο και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, είναι κάποιες στιγμές που τον κάνουν να νοιώθει πως η απόφασή του να αναζητήσει καινούργιες εμπειρίες, τον ωφέλησε.
Στο ΚΘΒΕ που όπως σημειώνει ανδρώθηκε, ανέλαβε την άνοιξη του 2022 υπεύθυνος καλλιτεχνικού προγραμματισμού, στο πλάι του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του οργανισμού, Αστέρη Πελτέκη.
«Προσωπικά θα φροντίσω να κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου, έτσι ώστε το κρατικό θέατρο να λειτουργήσει ως ένας σοβαρός ευρωπαϊκός οργανισμός, συνεργαζόμενος με τους καλύτερους και πιο σημαντικούς καλλιτέχνες του καιρού μας. Τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό», σημειώνει και επισημαίνει ότι η προτεραιότητα για τη νέα ομάδα είναι μία: το καλό θέατρο.
Εκτιμά ότι το ΚΘΒΕ οφείλει να επαναπροσδιορίσει τη σχέση του με το θεατρόφιλο κοινό της πόλης, να επενδύσει στην προσέγγιση του νεανικού και παραγωγικού κοινού, το οποίο αποτελείται από 100000 και πλέον φοιτητές «και αργότερα θα ανακαλύψουμε και τις ιδιαιτερότητες αυτού του κοινού», τονίζει.
Για τον Χρήστο Σουγάρη εξάλλου, το θέατρο δεν αφορά ανθρώπους οι οποίοι ”μονολογούν’ από σκηνής, αλλά ανθρώπους οι οποίο συνδιαλέγονται μέσα στον χώρο. Κοινό και ερμηνευτές. «Κάθε συνδιαλλαγή απαιτεί από τα μέρη, σωματική, συναισθηματική, ψυχική και νοητική συμμετοχή. Ο βαθμός εμπλοκής, ποικίλλει ανάλογα με την ποιότητα των συνδιαλεγόμενων μερών. Προσωπικά με ενδιαφέρει το αισθαντικό κοινό».
Αν και ανήκει στη γενιά της τηλεόρασης, έχει μείνει μακριά της. Δεν δηλώνει αντίθετος με το μέσον, αλλά με τους όρους με τους οποίους γίνεται και κυριότερα με την αισθητική της. «Η εμπλοκή μου σε μια τηλεοπτική παραγωγή, δεν θα αφορούσε το μέσον αλλά τους όρους με τους οποίους θα συμμετείχα ως επαγγελματίας».
Εξάλλου, όπως υπογραμμίζει δεν του αρέσει να ρίχνει νερό στο κρασί του. «Οι προσωπικότητες που θαυμάζω είναι άνθρωποι οι οποίοι κυνήγησαν παθιασμένα τα όνειρα τους, ηττήθηκαν πολλές φορές, αλλά δικαιώθηκαν. Προσωπικά το μόνο νερό που αντέχω μέσα στο ποτό μου, είναι αυτό που προέρχεται από τα παγάκια. Οτιδήποτε επιπλέον, καταστρέφει τη δομή του».
Με την ίδια λογική και επειδή όπως τονίζει «το θέατρο είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να ξοδεύεσαι από δω και από εκεί», προτιμά τις σταθερές συνεργασίες, όπως αποδεικνύει και η πολύχρονη σχέση του με τον Ρήγα και τον Λιβαθινό.
«Η σταθερή συνεργασία σε βοηθά να γνωρίσεις καλύτερα μια μέθοδο, ανθρώπους, αισθητική, εκφραστικά μέσα. Δεν πρόκειται για θέμα ασφάλειας αλλά λειτουργίας», τονίζει και επαναφέρει το ποδόσφαιρο στη συλλογιστική του. «Οι σπουδαίοι ποδοσφαιριστές άνθισαν αγωνιζόμενοι σε έναν, το πολύ δύο συλλόγους. Κανένας μεγάλος ποδοσφαιριστής δεν υπήρξε ”γυρολόγος” παρά μόνο στο τέλος μιας καριέρας. Η σταθερή συνεργασία είναι ευλογία, αρκεί να μην καταλήγει σε ”ιδρυματισμό”».
Σταθερός συνεργάτης του τα τελευταία χρόνια είναι και ο καταξιωμένος συνθέτης Στέφανος Κορκολής, με τον οποίο ανέβασαν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης την «Αυλή των θαυμάτων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, για πρώτη φορά σε μορφή μιούζικαλ.
«Είναι ένα από τα αγαπημένα μου θεατρικά έργα. Όταν δεχτήκαμε την πρόταση του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, αποφασίσαμε με τον Στέφανο, πως η δημιουργία ενός μιούζικαλ με βάση ένα θεατρικό έργο του Καμπανέλλη-κάτι το οποίο δεν έχει ξαναγίνει ποτέ-, είναι το ιδανικό εγχείρημα για να απολαύσουμε και οι δύο εξίσου την εργασία μας. Αυτός μουσικά και εγώ δραματουργικά, μιας και πρόκειται για μεταποίηση άρα προϋποθέτει και ικανότητα συγγραφής, αλλά κυρίως σκηνοθετικά. Και αυτό διότι πάνω και πρώτα απ’ όλους αυτό το οποίο αποπειρώμαι πρέπει να ευχαριστεί και εξιτάρει εμένα».
Για τις σκηνοθεσίες του στον Αίαντα και τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή, τιμήθηκε με το βραβείο «Κάρολος Κουν». Για τον Σουγάρη η αξία των βραβείων, είναι συνακόλουθη με την ποιότητα των ανθρώπων οι οποίοι τα απονέμουν, καθώς και με την ποιότητα των συνυποψηφίων και παρατηρεί ότι έχει διαφορά η εντύπωση που έχει κάποιος για ένα βραβείο πριν το αποκτήσει και μετά.
Για τον ίδιο, σπουδαίο καθιστά έναν σκηνοθέτη η καθαρότητα της πράξης και έναν ηθοποιό η ”υγρασία” της ερμηνείας. «Τίποτα δεν μπορεί να με αναστατώσει περισσότερο, από μια κακή ερμηνεία. Είτε σκηνοθετική, είτε υποκριτική».
Θεωρεί ότι και ο ίδιος μπορεί να είχε κακές στιγμές, τις οποίες απολαμβάνει «διότι είναι δικές μου», αλλά στην προσπάθειά του να διορθώσει λάθη, επαναφέρει τη λογική του ποδοσφαίρου. «Βλέπω παλαιότερες παραστάσεις μου, με σκοπό να μελετώ τα λάθη που έκανα, με τον ίδιο τρόπο που ένας προπονητής ποδοσφαίρου βλέπει αγώνες που έχασε, έτσι ώστε να αποφύγει τα ίδια λάθη στη συνέχεια».
x.sougaris@yahoo.gr
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.