fbpx

Kινηματογράφος και λογοτεχνία, δύο αλληλο-συμπληρωματικές εκδοχές μιας βαθύτατης ανάγκης για επικοινωνία και επαφή.

Παναγιώτης Κουντουράς

Ανοίγοντας παράθυρα σε αμέτρητους κόσμους

Κείμενο: Γιώργος Παπαδημητρίου | Φωτογραφίες: Αρχείο Παναγιώτη Κουντουρά
ΚΟΥΝΤΟΥΡΑΣ

Ο γεννημένος στη Θεσσαλονίκη σκηνοθέτης, συγγραφέας και παρουσιαστής Παναγιώτης Κουντουράς δεν αφήνει το παραμικρό ερέθισμα ανεκμετάλλευτο, αιχμαλωτίζοντας κάθε ικμάδα πιθανής έμπνευσης. Ο ίδιος μάς εκμυστηρεύεται πώς και πότε ξεκίνησαν όλα: «Καθοριστική υπήρξε η στιγμή που έπιασα στα χέρια μου την πρώτη miniDV κάμερα της οικογένειας. Πρέπει να ήμουν δεκατριών ετών και δεν θυμάμαι να την αποχωρίζομαι σχεδόν ποτέ. Ενστικτωδώς προσπαθούσα να αναπαραστήσω κάδρα και σκηνές που έβλεπα στο σινεμά. Ο χώρος και ο χρόνος άρχισαν να αποκτούν άλλη σημασία όταν σταδιακά ήρθαν οι κανόνες της κινηματογραφικής γλώσσας, κυρίως μετά την είσοδό μου στο Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ. Θα μπορούσα να πω ότι οι παραστατικές τέχνες και η αρχιτεκτονική είναι τα πιο πρόσφατα σημεία αναφοράς που εξελίσσουν τον τρόπο με τον οποίο διαβάζω τον χώρο και τον χρόνο μέσα από τον φακό», μας αναφέρει σχετικά.

Αποφοιτώντας ως αριστούχος από το Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ, ο Παναγιώτης Κουντουράς επέλεξε το Μεταπτυχιακό Δημιουργικής Γραφής, με κατεύθυνση το κινηματογραφικό και τηλεοπτικό σενάριο, στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Η πένα του, πάντως, σε καμία στιγμή δεν αρκέστηκε σε κάποιον προδιαγεγραμμένο μονόδρομο, καθώς η πολυσχιδής φύση του χαρακτήρα του ώθησε τον Παναγιώτη σε περιπετειώδη και συναρπαστικά μονοπάτια. To πρώτο του διήγημα, με τίτλο Countdown, εκδίδεται το 2014 και αποσπά πλήθος βραβείων. Την επόμενη χρονιά, υπογράφει το θεατρικό musical I Have a Dream, το οποίο ανεβαίνει στο θέατρο Βεργίνα. Το νερό έχει πλέον μπει για τα καλά στο αυλάκι και ακολουθούν τα οπτικοποιημένα αφηγήματα Τα Πέτρινα Χριστούγεννα και Memento Mori, σε συνεργασία με τον Τάσο Αγγελίδη, ενώ ο πιο πρόσφατος καρπός αυτής της παραγωγικής συνύπαρξης ήταν το μυθιστόρημα Έλα σε μένα.

Ο κινηματογράφος και η λογοτεχνία λειτουργούσαν ανέκαθεν ως συγκοινωνούντα δοχεία για τον Παναγιώτη Κουντουρά, δύο αλληλο-συμπληρωματικές εκδοχές μιας βαθύτατης ανάγκης για επικοινωνία και επαφή. «Η λογοτεχνία είναι ένα ανεξάντλητο παράθυρο στον κόσμο, μια απέραντη παρέλαση από εικόνες, συναισθήματα και χαρακτήρες. Πιστεύω πως κάθε δημιουργός αποκομίζει πλούσια οφέλη εφόσον παραμείνει συνεπής αναγνώστης σε όλη του την πορεία. Προσπαθώ να πειραματίζομαι με την αφηγηματική φόρμα, τη δομή και τον παράγοντα χρόνο. Όταν γράφω, αντλώ στοιχεία από τον κινηματογράφο, και όταν φτιάχνω ταινίες καταφεύγω στη λογοτεχνία. Κάποιες ιστορίες που έχω στο μυαλό μου θα αποκτήσουν υπόσταση μέσα από τις σελίδες ενός βιβλίου, ενώ άλλες θα αποτελέσουν την αφηγηματική βάση για μια ταινία μυθοπλασίας ή τεκμηρίωσης», δηλώνει σχετικά.

Ο Παναγιώτης αδράττει κάθε ευκαιρία που παρουσιάζεται προκειμένου να διευρύνει τους ορίζοντές του και να ταξιδέψει σε ανεξερεύνητους προορισμούς. «Εργάζομαι εδώ και χρόνια στον χώρο της τηλεόρασης, της διαφήμισης και των μουσικών βίντεο. Δίνω όλο μου τον εαυτό και επιδιώκω να αφηγούμαι τις ιστορίες με δοτικότητα, φρέσκιες ιδέες και καλλιτεχνική συνέπεια. Νιώθω ότι η δραστηριότητά μου αυτή βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με την κινηματογραφική μου διαδρομή. Ο ένας χώρος δανείζει στοιχεία στον άλλο», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Το βιογραφικό του Παναγιώτη είναι εξωπραγματικά μακροσκελές, ιδίως αν συνυπολογίσεις το εξαιρετικά νεαρό της ηλικίας του, και οποιαδήποτε απόπειρα συνοπτικής συμπύκνωσης συνιστά πραγματική πρόκληση. Οι μικρού μήκους ταινίες του Αφανείς Ήρωες (2012), Ξύλινο Κουτί (2014) και Emoticon Man (2017) έχουν συμμετάσχει σε δεκάδες εγχώρια και διεθνή φεστιβάλ, ενώ έχει σκηνοθετήσει περισσότερα από 60 διαφημιστικά και 120 τηλεοπτικά επεισόδια, καθώς και μουσικά βίντεο, σε συνεργασία με καταξιωμένους Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες. Έχει επίσης συμμετάσχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα EUFORIA (Media-Founded), σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, για το οποίο και δημιούργησε σειρά 15 εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ μικρού μήκους, ενώ έχει διατελέσει σκηνοθέτης της σειράς ντοκιμαντέρ My Name is not Refugee (TV100), με την οποία συμμετείχε στο Παγκόσμιο Συνέδριο Δημόσιας Τηλεόρασης (INPUT 2017).

Μέχρι το 2018, ήταν υπεύθυνος κινηματογραφικών προγραμμάτων στα Εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη, καταγράφοντας διεθνείς και εγχώριες πρωτιές στους σημαντικότερους διαγωνισμούς μαθητικών ταινιών, ενώ το κινηματογραφικό project Teaching History ήταν μεταξύ των έξι φιναλίστ των MEDEA Awards (2018), στο Βέλγιο. Την τηλεοπτική σεζόν 2019-2020, υπογράφει την ταξιδιωτική εκπομπή Selfie στην ΕΡΤ ως σκηνοθέτης/παρουσιαστής, ενώ για την επόμενη σεζόν έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία της νέας εκπομπής Πλάνα με ουρά.

Ξεχωριστή στιγμή στην κινηματογραφική πορεία του Κουντουρά υπήρξε η τελευταία ταινία μικρού μήκους που σκηνοθέτησε, με τίτλο IVAN (2019) και πρωταγωνιστή τον Χρήστο Στέργιογλου, η οποία διέγραψε μια ξέφρενη διεθνή διαδρομή. Η ταινία πραγματοποίησε την πρεμιέρα της στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λιντς, ενώ ακολούθησαν περίπου 100 φεστιβάλ και 14 βραβεία σε ολόκληρο τον κόσμο. «Η πορεία του IVAN μου επέτρεψε να οραματιστώ τα επόμενα βήματά μου, τα οποία επιθυμώ να γίνουν πολύ προσεκτικά. Παρεμπιπτόντως, μια πρόσφατη και πολύ σημαντική εμπειρία ήταν η συμμετοχή μου στο φετινό Talents Sarajevo ως ένας από τους 12 νέους δημιουργούς που επελέγησαν στο τμήμα Director’s Summit του προγράμματος. Γνώρισα υπέροχους και χαρισματικούς ανθρώπους της γενιάς μου, μοιραστήκαμε την αγάπη μας για τον κινηματογράφο και, κυρίως, είδαμε ποια είναι η θέση μας ως καλλιτέχνες σε αυτούς τους περίεργους καιρούς που βιώνουμε. Ένας ακόμη σταθμός στον οποίο αξίζει μνεία ήταν η φετινή σύμπραξη με την εταιρεία παραγωγής Media Distribution Partners, με έδρα το Λος Άντζελες, σε συνεργασία με την οποία ολοκλήρωσα το post-production για το music video Welcome to the Empire. Ήταν η πρώτη μου επαφή με τα στάνταρ παραγωγής του Hollywood, τα οποία ένιωσα να μου ταιριάζουν ως προς τη μέθοδο εργασίας», μοιράζεται μαζί μας ο πολυτάλαντος Θεσσαλονικιός καλλιτέχνης.

Φυσικά, το μέλλον προμηνύεται ευοίωνο και γεμάτο προκλήσεις και στόχους, όπως μας αποκαλύπτει ο Παναγιώτης, ο οποίος άφησε το καλύτερο για το τέλος. «Είμαι πολύ χαρούμενος που έχω την ευκαιρία να μοιραστώ μαζί σου τα όμορφα νέα που κατέφθασαν από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ορλάντο έκανε αποδεκτό το σενάριό μου με τίτλο F*CK NETFLIX, το οποίο προκρίθηκε στα οκτώ καλύτερα πρότζεκτ του διαγωνιστικού τμήματος σεναρίων μικρού μήκους. Θα είναι μάλιστα η πρώτη φορά που θα έχω την ευκαιρία να το παρουσιάσω στο κοινό».

 

πληροφορίες

επικοινωνία

panoskount@hotmail.com

links

Ivan (Trailer)

Εικόνες