fbpx

Με συναίσθημα, ευαισθησία, χιούμορ, συλλογικότητα φωτίζουν την αγωνία της συμπερίληψης που διατρέχει στην εποχή μας τη διεθνή καλλιτεχνική πραγματικότητα

ΕΝ ΔΥΝΑΜΕΙ

Κανείς δεν μπορεί να μείνει πίσω

Κείμενο: Χρύσα Νάνου

Μέσα σε μία 15ετία η ομάδα Εν Δυνάμει, με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη, έκανε τη δική της ανατροπή στη σύγχρονη ελληνική καλλιτεχνική σκηνή, ανοίγοντας νέους δρόμους έκφρασης και σκέψης. Στον πυρήνα του εγχειρήματος φωλιάζει η ανάγκη των μελών της μοναδικής αυτής κολεκτίβας –νέοι καλλιτέχνες με και χωρίς αναπηρία– να μοιραστούν  προσωπικές σκέψεις και ιστορίες, να ερευνήσουν οικουμενικές πτυχές της ανθρώπινης ιδιαιτερότητας και να μηδενίσουν την απόσταση από τον Άλλο, φωτίζοντας έτσι με διαφορετικό τρόπο την πραγματικότητα. Με συναίσθημα, ευαισθησία, χιούμορ, συλλογικότητα και την αγωνία της συμπερίληψης, που διατρέχει στην εποχή μας τη διεθνή καλλιτεχνική πραγματικότητα.

«Δουλεύουμε με ανοιχτές κεραίες ώστε κάθε νέος να ανακαλύψει κάτι για τον εαυτό του, που θα τον πάει ένα βήμα παραπέρα. Πέρα από το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, είναι ένας ιδανικός τρόπος ώστε τα μέλη μας να αντιληφθούν τη ζωή μέσα από τη συμβίωση, να κατανοήσουν ότι δεν μπορεί κανείς να μείνει πίσω»,  εξηγεί  η καλλιτεχνική διευθύντρια της ομάδας Ελένη Δημοπούλου. «Το Εν Δυνάμει δεν κάνει κάτι άλλο από το να λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις ανάγκες των ατόμων που συμμετέχουν και η θεματολογία της δουλειάς του εμπεριέχει τα ίδια τα άτομα. Είναι μία βιωματική εμπειρία που έχει διαμορφώσει σε μεγάλο βαθμό τους νέους που αφιερώνουν τον ελεύθερό τους χρόνο σε αυτήν την ομάδα. Και θέλουμε να τους πούμε ένα μεγάλο ευχαριστώ που αντιμετωπίζουν το Εν Δυνάμει ως οικογένεια». 

Η ηθοποιός και σκηνοθέτις Ελένη Δημοπούλου ίδρυσε το Εν Δυνάμει το 2008 στη Θεσσαλονίκη, μαζί με τη Μαρία Ιωαννίδου, ενώ στην πορεία προστέθηκε στο σχήμα και η σκηνοθέτις Ελένη Ευθυμίου. Σκοπός τους ήταν να στηρίξουν τα μέλη της ομάδας ώστε να ενταχθούν ισότιμα στο κοινωνικό σύνολο. «Εμείς το οραματιστήκαμε και το οργανώσαμε», λέει η Ελένη Δημοπούλου. «Μας αφορά και μας ενδιαφέρει οι Εν Δυνάμει να αποτελούν μία καλλιτεχνική ομάδα που συμπεριλαμβάνεται στα καλλιτεχνικά γεγονότα της χώρας. Φυσικά, έπρεπε να περάσουν πολλά χρόνια για να φτάσουμε εδώ που φτάσαμε. Γυρνώντας πίσω στον χρόνο, αναρωτιέμαι με τι τόλμη και τι θάρρος κάναμε ό,τι κάναμε. Αφουγκραστήκαμε μια ανάγκη των αγαπημένων μας ανθρώπων. Αποφασίσαμε να τολμήσουμε για χάρη τους, για να ακουστούν οι ανάγκες και οι απορίες τους». 

Μία κεφαλαιώδης απορία των γονέων που έχουν παιδιά με αναπηρία είναι το «τι θα γίνει το παιδί μου όταν πεθάνω;» κι αυτή η συνταρακτική απορία-ανησυχία αποτέλεσε τη βάση για την παραγωγή Το άλλο σπίτι, που ανέβηκε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών το 2015. Ήταν η συνέχεια της τριλογίας Το Άλλο το Κανονικό, που είχε ανοίξει το 2012 με τον Άνθρωπο ανεμιστήρα ή πώς να ντύσετε έναν ελέφαντα. Το 2018, ήρθαν καλπάζοντας τα Ερωτευμένα άλογα, μία παράσταση που υμνεί τον ά-λογο έρωτα, αυτόν που σε κάνει να πράττεις χωρίς λογική. 

Η παράσταση, μετά την παρουσίασή της στο 4ο Φεστιβάλ Δάσους του 2018 και στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου του 2019, πραγματοποίησε πετυχημένη ευρωπαϊκή περιοδεία (Πολωνία, Βουλγαρία, Κύπρος και Πορτογαλία), κάνοντας μια ακόμη ελληνική στάση στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά προτού επιστρέψει τη φετινή σεζόν στη Θεσσαλονίκη. «Φτάσαμε πολύ γρήγορα να έχουμε τρεις πολύ σημαντικές παραγωγές στο ιστορικό μας, οι οποίες δηλώνουν πεντακάθαρα πώς εργαζόμαστε, προτείνοντας μια νέα μεθοδολογία για το τι σημαίνει συμπερίληψη και εκπαίδευση νέων. Η μέθοδος με την οποία γράφουμε τα έργα κρύβει πίσω της ένα τεράστιο ερευνητικό κομμάτι», σημειώνει η Ελένη Δημοπούλου.

Οι Εν Δυνάμει δεν είναι μόνο θεατρική ομάδα, αλλά μία πολύπτυχη καλλιτεχνική οντότητα που έχει στο ενεργητικό της συνεργασίες με σημαντικές εκθέσεις εικαστικών σε μουσεία όπως το Μπενάκη και το πρώην ΜΜΣΤ, μουσικές παραγωγές, φωτογραφικά πρότζεκτ. Ωστόσο, το θέατρο είναι που φέρνει το σχήμα διαρκώς στο προσκήνιο. «Είναι φοβερό ότι η τέχνη που προωθεί την ορατότητα της ομάδας περισσότερο από όλες τις άλλες είναι το θέατρο. Ασχολούμαι  45 χρόνια με το θέατρο, έχοντας συνεργασίες με την Πειραματική Σκηνή, τη Ρούλα Πατεράκη και ένα σωρό άλλα σχήματα, και πρέπει να πω ότι με το Εν Δυνάμει αντιλήφθηκα τη δύναμη του θεάτρου ως μιας τέχνης που μπορεί γρήγορα και με έντονο, καταλυτικό τρόπο να περάσει στον κόσμο μια καινούργια άποψη για τη ζωή. Ακούγεται υπερφίαλο και πραγματικά δεν ήταν έτσι στο μυαλό μου, αλλά βλέποντας τα αποτελέσματα της δουλειάς που οργάνωσε και δημιούργησε η Ελένη Ευθυμίου διαπίστωσα ότι μία ξεκάθαρη καλλιτεχνική αντίληψη μπορεί να διατυπωθεί μέσα σε δύο ώρες. Το θέατρο είναι ένα καταπληκτικό κοινωνικό εργαλείο αν χρησιμοποιηθεί σωστά. Στους Εν Δυνάμει θίγουμε θέματα κοινωνικά που χρειάζονται άμεση λύση και προσοχή, καθώς και γενναίες αποφάσεις που θα διευκολύνουν τις ζωές όλων. Όταν μιλάμε για την ετερότητα και θέτουμε το ερώτημα “έχω το δικαίωμα να ζήσω, να ερωτευτώ, να έχω το δικό μου σπίτι;”, αμέσως αυτό το ερώτημα δημιουργεί και την αντίστοιχη πολιτική ευθύνη προκειμένου να απαντηθεί», λέει η Ελένη Δημοπούλου. 

Οι Εν Δυνάμει συνδέονται άμεσα και αναπόσπαστα με τη Θεσσαλονίκη. «Η Θεσσαλονίκη είναι ο τόπος μου. Η πόλη έχει το χάρισμα των μικρών αποστάσεων, οι άνθρωποι συσπειρώνονται πολύ εύκολα σε ομάδες. Η Θεσσαλονίκη ήταν πάντα η πόλη των ομάδων. Στους Εν Δυνάμει στραφήκαμε στο δυναμικό των φίλων που ζούμε χρόνια μαζί τους. Επιπλέον, η Θεσσαλονίκη προσφέρει μεγαλύτερη ελευθερία, γιατί δεν συμβαίνουν τα πάντα εδώ, δεν κρίνεσαι συνεχώς. Μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά μας πιο ελεύθερα, τα κόστη είναι χαμηλότερα, έχουμε μεγαλύτερη στήριξη. Ειδικά με το ΚΘΒΕ έχουμε μια πολύ ουσιαστική και καλή συνεργασία. Το μεγάλο βάσανό  μας  είναι το οικονομικό σκέλος για να συνεχίσει  η ομάδα να κάνει αυτό που κάνει. Δεν έχουμε στέγη για να κάνουμε πρόβες και πρέπει να πούμε ένα τεράστιο ευχαριστώ στη Helexpo που μας παραχωρεί ένα ολόκληρο περίπτερο, καθώς είμαστε πολλά άτομα και χρειαζόμαστε μεγάλη σκηνή».

Πληροφορίες

http://www.endynamei.com/i-omada​

Επικοινωνία

endynamei.ensemble@gmail.com

Φωτογραφίες

contact