fbpx

Το άσπρο και το μαύρο δεν είναι καν χρώματα. Είναι η απουσία και η παρουσία. Η απόλυτη λιτότητα.

Γιώργος Τζινούδης

Ζωγραφίζοντας τον COVID-19

Κείμενο: Δήμητρα Κεχαγιά || Φωτογραφίες: αρχείο Γιώργου Τζινούδη
96be0374399765.5c2e7cc75a585

Ασπρόμαυρος είναι ο νέος κορωνοϊός για τον Γιώργο Τζινούδη, ο οποίος –εν μέσω εγκλεισμού– ετοιμάζει την προσωπογραφία του COVID-19. Η νέα κατάσταση λόγω των περιοριστικών μέτρων βρήκε τον καλλιτέχνη σε φάση δημιουργίας, η οποία χαρακτηρίζεται από ασπρόμαυρους τόνους και μοτίβα. «Αυτές εξάλλου είναι οι βασικές συνθήκες. Το άσπρο και το μαύρο δεν είναι καν χρώματα. Είναι η απουσία και η παρουσία. Η απόλυτη λιτότητα». Λιτότητα αναγκαστική ως ένα βαθμό, καθώς τα κλειστά εμπορικά καταστήματα δεν επιτρέπουν τη χρήση πολλών χρωμάτων. «Δεν μπορείς να περιμένεις δεκαπέντε μέρες για να σου έρθουν χρώματα, μόνο και μόνο για να κάνεις μια πινελιά».

Τις μέρες του εγκλεισμού, στο στούντιο-διαμέρισμά του στο Κουκάκι, έχει ήδη ολοκληρώσει δώδεκα μικρά και «κλειστοφοβικά», όπως τα χαρακτηρίζει ο ίδιος, έργα, ενώ στην παρούσα φάση είναι επικεντρωμένος στην προσωπογραφία ενός ιού που, όπως φαίνεται, θα μείνει στην ιστορία της ανθρωπότητας για ιατρικούς, κοινωνικούς, οικονομικούς και περιβαλλοντικούς λόγους. «Το συγκεκριμένο συμβάν μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την ανθρωπότητα, η επιτυχία των έργων μου, όμως, δεν εξαρτάται από αυτό. Το μυστικό που κάνει την τέχνη αληθινά σπουδαία είναι να καταστεί λαϊκή. Το ιδιωτικό να γίνει κοινό ώστε να εκφράσει ένα σύνολο ανθρώπων».

Φυσικά, η λαϊκή απήχηση εξ ορισμού δεν γνωρίζει σύνορα. Τα σύνορα άλλωστε, εκτός από αυτά στα μοτίβα των δημιουργιών του, δεν άρεσαν ποτέ στον Γιώργο Τζινούδη. Αθήνα, Νέα Υόρκη, Μαδρίτη, Λονδίνο, οι τόποι με τους οποίους δέθηκε και με τους οποίους επανασυνδέεται εκ νέου μέσω της τέχνης του. «Πάω όπου με πάει η ζωγραφική μου. Ευτυχώς, σε αντίθεση με τις άλλες τέχνες, η ζωγραφική δεν περιορίζεται από τη γλώσσα. Απλούστατα, η διαφορά θέσης ισοδυναμεί με διαφορετικές προσλαμβάνουσες. Άλλες οι ευκαιρίες και οι ευκολίες στην Αθήνα, όπου οι εικαστικοί κύκλοι είναι πιο κλειστοί, άλλες στη Νέα Υόρκη, όπου οι ευκαιρίες είναι πολλές. Από την άλλη, βέβαια, είναι πολύ πιο ακριβό να διατηρείς ένα στούντιο στη Νέα Υόρκη παρά στην Αθήνα». Ο Γιώργος Τζινούδης δεν θα δίσταζε να πει το «ναι» σε νέες επαγγελματικές ευκαιρίες προς Καλιφόρνια μεριά, έναν τόπο που διαθέτει «άλλη νοοτροπία σε σχέση με την ανατολική ακτή», αλλά και σε μια εντελώς διαφορετική κουλτούρα, όπως εκείνη της Ιαπωνίας, καθώς δηλώνει «πάντα ανοιχτός σε προσκλήσεις».

Βιογραφικό

Γεννήθηκε στην Κατερίνη το 1980. Σπούδασε στη σχολή Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και συνέχισε τις σπουδές του στη Μαδρίτη, ολοκληρώνοντας το μεταπτυχιακό του στο Πανεπιστήμιο Complutense. Στη συνέχεια, απέσπασε υποτροφία στη Νέα Υόρκη από το ίδρυμα Fulbright.

Εκτός από τη ζωγραφική, παίζει μποξ και γράφει, ενώ του αρέσει να μετακινείται διαρκώς. Όπως αναφέρει και ο ίδιος στο βιογραφικό του: «Όπου χρειαστεί να πάω, θα πάω, μέχρι να βρεθεί αυτός που θα πληρώνει το ρεύμα για εκείνη τη φωτεινή ταμπέλα στη μέση της Κόλασης».

πληροφορίες

επικοινωνία

tzinoudis@yahoo.gr

Έργα