fbpx
Ο καταξιωμένος Θεσσαλονικιός κεραμίστας εισάγει τη μοντέρνα αισθητική στην καθημερινότητά μας, “απογειώνοντας” τις λιτές φόρμες μέσα από τις μοναδικές, κεραμικές δημιουργίες του. 

Γιώργος Βαβάτσης

Η κεραμική ως κυνήγι ουτοπίας

Κείμενο: Εύη Καλλίνη
Γιώργος Βαβάτσης
Γιώργος Βαβάτσης

Ο Γιώργος Βαβάτσης «συναντήθηκε» με την κεραμική το 1996 κατά τη διάρκεια των σπουδών του στο πανεπιστήμιο του Cheltenham, στην Αγγλία, όπου βρέθηκε για να σπουδάσει ζωγραφική και σχέδιο. Στην αρχή του 2ου εξαμήνου των σπουδών του επέλεξε τυχαία το εργαστήριο κεραμικής και εκεί ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με τον τροχό, που άσκησε επάνω του μία πρωτόγνωρη έλξη. Όπως ο ίδιος αναφέρει: «Στο εργαλείο αυτό βρήκα όλα τα χαρακτηριστικά που καθόριζαν για μένα την έννοια της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Στόχο, σπουδή, αυστηρή εκπαίδευση, απαράβατοι κανόνες, μα πάνω από όλα μια ανεξήγητη και μεγάλης έντασης αίσθηση ειλικρίνειας. Θα μπορούσα να πω με μια λέξη: αλήθεια. Από εκείνη τη στιγμή, ξεκίνησε ουσιαστικά και η πορεία μου στην κεραμική».

Το γεγονός ότι μέχρι τότε δεν γνώριζε τίποτα για την τέχνη της κεραμικής, και δεν «κουβαλούσε» μαζί του κάποια πτυχή της ελληνικής κουλτούρας στην τέχνη αυτή έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο μαθησιακά για τον τρόπο που βλέπει σήμερα την κεραμική τέχνη. Όντας μία tabula rasa για τη συγκεκριμένη τέχνη, ο Βαβάτσης απορρόφησε και υιοθέτησε κάθε πτυχή της βόρειας κουλτούρας, γεγονός που τον προίκισε μ’ ένα πλούσιο υπόβαθρο και του έδωσε τη δυνατότητα να συνδυάσει διαφορετικές έννοιες, χτίζοντας μια ιδιαίτερη αισθητική.  Και αυτό φάνηκε αμέσως μόλις επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη, το 2000 και άνοιξε το δικό του εργαστήριο στο κέντρο της πόλης.

Τι αγαπάει στην κεραμική; Ο ίδιος επισημαίνει: «Στην κεραμική λάτρεψα και συνεχίζω ν’ αγαπώ την πολυπλοκότητα και τις αμέτρητες διαφορετικές κατευθύνσεις που μπορείς να ακολουθήσεις, κάθε φορά που θέλεις να ολοκληρώσεις ένα έργο. Αυτό το χαρακτηριστικό με διακατέχει έως σήμερα γι’ αυτό και η δουλειά μου χαρακτηρίζεται όχι από ένα, αλλά από πολλαπλά διαφορετικά μεταξύ τους στιλ. Στόχος μου είναι να παραμείνω πάντα «μαθητής» γι’ αυτό και επιχειρώ πάντοτε να υιοθετώ διαφορετικά τεχνικά χαρακτηριστικά σ’ έναν κορμό δουλειάς που βασίζεται σε δύο διαφορετικές αρχές: τον τροχό και τη χρηστικότητα. Η δουλειά μου προσπαθώ να χαρακτηρίζεται από φόρμες λιτές που φέρουν πάντοτε στοιχεία υψηλής τεχνικής κατάρτισης».

Στην 20ετή πορεία του στο χώρο σημαντικό ρόλο έπαιξαν άνθρωποι με τους οποίους συνεργάστηκε και ήρθε πολύ κοντά, η πολύ σκληρή δουλειά αλλά και ο παράγοντας τύχη. «Πολλές φορές συνεργασίες που δεν έβλεπα πού θα μπορούσαν να με οδηγήσουν, δημιούργησαν σχέσεις – σταθμούς που μου έδωσαν -και συνεχίζουν να μου δίνουν- τη δυνατότητα να ανατρέχω σε αυτές, όποτε είναι απαραίτητο. Έτσι, η κεραμική που φάνταζε αρχικά ως μια ιδιαίτερα μοναχική καλλιτεχνική δραστηριότητα, μεγαλώνοντας εξελίχθηκε σε μια απόλυτα ομαδική εμπειρία». Και όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, «η ομαδικότητα αυτή προσδίδει ιδιαίτερη ένταση και πνευματικότητα στην καθημερινή μου συνδιαλλαγή με την κεραμική τέχνη και μου δίνει τη δυνατότητα να ονειρεύομαι κοινούς στόχους και να οραματίζομαι ουτοπικές καταστάσεις για ένα μέλλον που έχει να προσφέρει πολλά».

WHO IS WHO

Ο Γιώργος Βαβάτσης γεννήθηκε το 1974 στη Θεσσαλονίκη. Από το 1995 έως το 1998 σπούδασε “Visual & Live Art” στο Cheltenham & Cloucester College of Higher Education, στην Αγγλία. Ζει και εργάζεται στο εργαστήριο του στη Θεσσαλονίκη από το 2000. Η δουλειά του έως σήμερα χαρακτηρίζεται από χρηστικά και διακοσμητικά κεραμικά υψηλών θερμοκρασιών. Κατά τη τελευταία δεκαετία, έχει πραγματοποιήσει πέντε ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές, σε συμπόσια και διάφορα projects τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Από τις πιο πρόσφατες συνεργασίες του είναι η δημιουργία της συλλεκτικής σειράς κεραμικών χρηστικών αντικειμένων με πηγή έμπνευσης τη ζωή και το έργο του καλλιτέχνη  της Ρωσικής Πρωτοπορίας Ivan Kliun, με αφορμή την έκθεση «Ιβάν Κλιούν. Υπερβατικά τοπία. Ιπτάμενα γλυπτά. Φωτεινές σφαίρες» που φιλοξενείται στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, στη Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, διδάσκει κεραμική σε δημοτικά εργαστήρια στη Βόρεια Ελλάδα και μέσα από θεματικά σεμινάρια σε μεγάλα μουσεία της Θεσσαλονίκης ενώ είναι και ο ιδρυτής της Hakah Ceramics Design Production, η οποία εξειδικεύεται στον τομέα της παραγωγής.

Έργα