fbpx

Ένα δυστοπικό, αλλά και άκρως ενδιαφέρον, επινοημένο τοπίο του μέλλοντος

Άρης Κατσιλάκης

Shaping the Clay

Κείμενο: Εύη Καλλίνη || Φωτογραφίες: Αρχείο Άρη Κατσιλάκη
Aris Katsilakis in his atelier.

Εικαστικός και Επίκουρος Καθηγητής Γλυπτικής στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ο Άρης Κατσιλάκης ετοιμάζει αυτόν τον καιρό τη νέα του έκθεση, με τίτλο «Ευρήματα – findings», που θα φιλοξενηθεί από τις αρχές Ιουλίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Υπηρετώντας την κεραμική και τις γλυπτικές φόρμες, ο καλλιτέχνης αντλεί έμπνευση από το φυσικό περιβάλλον, το οποίο θεωρεί μία ανεξάντλητη πηγή ιδεών, ενώ η ανάλυση και η έρευνα των σχημάτων της φύσης αποτελούν δύο διαδικασίες που τον γοητεύουν.

Η σχέση του με τη συγκεκριμένη θεματική οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην ανάγνωση των σχημάτων της φύσης μέσα από μια διαφορετική μάτια, η οποία ξεκίνησε από την παιδική του ηλικία. Ο πατέρας του υπήρξε εικαστικός και απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών του Κλουζ της Ρουμανίας, ενώ η κληρονομιά που του άφησε, κάποια λιγοστά κεραμικά έργα, κατάφεραν να σμιλεύσουν ασυναίσθητα έναν αντίστοιχο τρόπο αισθητικής προσέγγισης, καθορίζοντας την εικαστική του φιλοσοφία.

Ο Άρης Κατσιλάκης συγκαταλέγεται στις συμμετοχές που ξεχώρισαν στην 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, που ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2020. Οι δύο εγκαταστάσεις με τις οποίες συμμετείχε, με επιμελητή τον Παναγή Κουτσοκώστα, φιλοξενήθηκαν η πρώτη στο MOMus – Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, με είκοσι κεραμικές κάψουλες τοποθετημένες πάνω σε λευκά ξυλοκιβώτια – βάθρα, και η δεύτερη, με μικρότερο αριθμό έργων, στο MOMus – Μουσείο Άλεξ Μυλωνά στην Αθήνα.

Οι εν λόγω εγκαταστάσεις έφεραν τον ίδιο τίτλο, «Ευρήματα – findings», καθώς οι δύο ενότητες έργων, αυτή της Μπιενάλε αλλά και τα νέα έργα που θα εκτεθούν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, εμπλέκονται σε μία συνομιλία ως προς το περιεχόμενο της εννοιολογικής αναζήτησης του καλλιτέχνη, ενώ χρησιμοποιούν και το ίδιο μέσο έκφρασης, τον πηλό. «Ο πηλός χωρίς καμιά επιμέρους επεξεργασία, ως αυτούσια, καθαρή, αρχέγονη ύλη, ως ένα φυσικό υλικό, μεταφέρει με ποικίλες εκφάνσεις, εδώ και χιλιάδες χρόνια, την ανθρώπινη ιστορία».

Δίπλα στις λευκές, βιομορφικές κεραμικές κάψουλες της Μπιενάλε έρχονται να προστεθούν τα καινούργια έργα: φανταστικές αντιασφυξιογόνες μάσκες, μάσκες πανώλης και σκάφανδρα, που υποδηλώνουν την τραγικότητα μιας διεργασίας τερατογενέσεων της φύσης. Ταυτόχρονα, μαζί με τον πηλό, στα έργα της νέας ενότητας προστίθεται το ξύλο, ως ένα δομικό στοιχείο σύνδεσης και στήριξης των γλυπτικών φορμών.

Στα έργα του Άρη Κατσιλάκη το μέλλον δείχνει δυστοπικό, παγιδευμένο μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, εφιάλτη και απειλής. Η τέχνη του μοιάζει στις μέρες μας, υπό τη βαριά σκιά της πανδημίας του κορωνοϊού, επίκαιρη όσο ποτέ, καθώς ανοίγει τον διάλογο για τη φύση και το μέλλον τόσο του πλανήτη όσο και του ανθρώπινου γένους.

Who is Who
Ο Άρης Κατσιλάκης γεννήθηκε το 1974 στο Κλουζ της Ρουμανίας. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών Τήνου την παραδοσιακή μαρμαρογλυπτική. Αποφοίτησε το 2001 με υποτροφία για συνέχιση των σπουδών του στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών. Φοίτησε στο Α΄ Εργαστήριο Γλυπτικής με καθηγητή τον Θ. Παπαγιάννη και επι δύο συναπτά έτη στο Εργαστήριο Φωτογραφίαςμε καθηγητή τον Μ. Μπαμπούση.

Από το 2007 ως το 2011 δίδαξε Γλυπτική ως Ειδικός Επιστήμονας στον Τομέα Γλυπτικής του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στη Φλώρινα. Τον Νοέμβριο του 2017 εκλέχθηκε Επίκουρος Καθηγητής Γλυπτικής στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ. Έχει παρουσιάσει το έργο του σε ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε σημαντικές ομαδικές εκθέσεις. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές, σε Ελλάδα και εξωτερικό, καθώς και σε δημόσιους χώρους. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.

πληροφορίες

επικοινωνία

katsilakisa@gmail.com

Εικόνες