
Δημιουργεί φέρνοντας στο προσκήνιο κοινωνικά ζητήματα, ανθρώπινες σχέσεις και συναισθήματα.
Ζωγραφίζει και σχεδιάζει με το ψευδώνυμο «The Clown» επειδή παραλληλίζει τη φιγούρα του κλόουν με την ίδια τη ζωή. «Ορισμένοι τον φοβούνται, άλλοι τον αγαπούν. Τον πρωτοσυναντήσαμε στη βικτωριανή εποχή, τον έχουμε δει με λευκό, με χρωματιστό, με σκοτεινό πρόσωπο». Στην εφηβεία του, όταν έκανε γκράφιτι και αναζητούσε ακόμη τον προσανατολισμό του, ο Αλέξανδρος Κατηγούδης σχεδίαζε ως «COM», από την αγγλική λέξη compass που σημαίνει πυξίδα.
Οι τοίχοι στο σχολείο του, το 17ο Δημοτικό Κορυδαλλού, οι κοινόχρηστοι χώροι στη γειτονιά που μεγάλωσε, αλλά και ένα μπαρμπέρικο στο Μαϊάμι, του άνοιξαν τον δρόμο για τα εικαστικά. Γεννήθηκε στις ΗΠΑ το 1981, μεγάλωσε στην Ελλάδα, σπούδασε στην Αγγλία, δούλεψε στη Σκωτία και μετά στις ΗΠΑ, ώσπου αποφάσισε να επιστρέψει στην Ελλάδα πριν μερικά χρόνια, «στη βάση του» όπως λέει, παίρνοντας μια απόφαση καθαρά συναισθηματική.
«Τη δεκαετία που έζησα και εργάστηκα στις ΗΠΑ, ως στέλεχος στον τομέα της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού, έμαθα τον εαυτό μου καλύτερα. Ταξίδεψα πάρα πολύ και καθοριστικός σταθμός στη ζωή μου υπήρξε το πρώτο ταξίδι μου στη Βραζιλία. Στις φαβέλες, όπου για πρώτη φορά ήρθα ουσιαστικά σε επαφή με αυτό που λέμε φτώχεια, αντιλήφθηκα ότι κάποιος μπορεί να είναι πολύ ευτυχισμένος ακόμη και δεν διαθέτει τίποτα περισσότερο από τα απολύτως στοιχειώδη μέσα διαβίωσης».
Παρά την επιτυχημένη του καριέρα σε μεγάλες εταιρείες εντός και εκτός Ελλάδας στο πεδίο της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού, σιγά σιγά άρχισε να κερδίζει έδαφος μέσα του η σκέψη ότι ο δρόμος που θέλει να ακολουθήσει στη ζωή είναι εκείνος της τέχνης. Από μικρό παιδί ακόμη, το μάθημα της ζωγραφικής τού κινούσε έντονα το ενδιαφέρον. «Θυμάμαι πόσο όμορφα ένιωσα όταν ο δάσκαλος εικαστικών μάς ζήτησε να ζωγραφίσουμε το σχολείο» αναφέρει χαρακτηριστικά. Στην εφηβεία, και μέσα από το γκράφιτι, γνώρισε τον έξω κόσμο, αλλά πάνω απ’ όλα άρχισε να εξοικειώνεται με ένα νέο σύμπαν μέσα του.
O Αλέξανδρος βρήκε τελικά τον καλλιτεχνικό δρόμο του μέσα από μια ευτυχή συγκυρία γεγονότων, όταν ακόμη ζούσε στο Μαϊάμι των ΗΠΑ. Το μπαρμπέρικο στο οποίο κουρευόταν λειτουργούσε και ως ερασιτεχνική γκαλερί, ήταν επομένως θέμα χρόνου να εκτεθούν εκεί ορισμένα έργα του. Η δουλειά του εντυπωσίασε αρχικά έναν πελάτη που –για καλή του τύχη– ήταν ο ιδιοκτήτης μιας γκαλερί στην περιοχή Γουίνγουντ, ενώ στη συνέχεια επισκέφτηκε τη συγκεκριμένη γκαλερί ένας από τους υπεύθυνους της καλλιτεχνικής έκθεσης Art Basel, που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο Μαϊάμι. Κάπως έτσι, ο Αλέξανδρος Κατηγούδης βρέθηκε να συμμετάσχει σε δύο συνεχόμενες διοργανώσεις της Art Basel, το 2018 και το 2019.
Στις ΗΠΑ φιλοτέχνησε πολλά έργα κατά παραγγελία, κατά κύριο λόγο για Γερμανούς, Ολλανδούς, Αμερικανούς και Κύπριους αγοραστές, με αποτέλεσμα να μπορεί κανείς σήμερα να βρει πίνακές του σε κάθε γωνιά της γης. «Στην αρχή, η δουλειά μου έγινε γνωστή κυρίως από στόμα σε στόμα. Για παράδειγμα, μια κυρία είχε δει ένα έργο μου και μου ζήτησε κάτι αντίστοιχο για τον σύντροφό της, ένας άλλος αγοραστής έκανε το ίδιο για έναν φίλο του. Μέχρι και θήκες για κοσμήματα μου είχαν ζητήσει εκείνη την περίοδο».
Είναι αντιπαραγωγικό για τους καλλιτέχνες να μένουμε στάσιμοι χωρίς να μαθαίνουμε κάτι νέο ή να δοκιμάζουμε κάτι διαφορετικό. Όπώς όταν περνάμε χρόνο στην καθημερινότητά μας με ανθρώπους που δεν μας εμπνέουν, δεν μας στηρίζουν ή με τους οποίους δεν υπάρχει αληθινή σύνδεση.
Περισσότερα από δέκα χρόνια αργότερα, αναλαμβάνει κατά παραγγελία αποκλειστικά και μόνο τοιχογραφίες. «Δεν θέλω πλέον να αλλοιώνω το ύφος μου. Είναι αυτονόητο πως όταν σου ζητάει κάποιος ένα έργο, πολλές φορές καλείσαι να ξεφύγεις από τα μέτρα και την αισθητική σου. Σήμερα, αυτό που έχω περισσότερο ανάγκη είναι να εκφράζομαι πάνω απ’ όλα εγώ ο ίδιος». Αυτή η ανάγκη για έκφραση τον αποσυνδέει σταδιακά και από το αντικείμενο που σπούδασε και από το οποίο βιοπορίζεται, τη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, βυθίζοντάς τον ολοένα περισσότερο στην καρδιά της τέχνης. «Απολαμβάνω την ελευθερία της δημιουργίας σε σύγκριση με τους αυστηρούς κανόνες μια δουλειάς, η οποία μάλιστα μπορεί να αποδειχθεί ενίοτε πολύ σκληρή».
Το έργο του έχει επιρροές από τους Wassily Kandinsky, Jackson Pollock και Jean-Michel Basquiat, αλλά και σύγχρονους καλλιτέχνες όπως τους Futura 2000, Hush και John Perello. Δημιουργεί κυρίως με ακρυλικά, σπρέι και μαρκαδόρους σε καμβά και ξύλο, φέρνοντας στο προσκήνιο κοινωνικά ζητήματα, ανθρώπινες σχέσεις και συναισθήματα. «Πιο μικρός ήθελα να αλλάξω τον κόσμο. Πλέον προσπαθώ να βελτιώνομαι μέρα με τη μέρα, καθώς θεωρώ ότι οι μεγάλες αλλαγές ξεκινούν από τον καθένα μας ξεχωριστά» τονίζει, ενώ πορεύεται στη ζωή με το μότο «mind thinks, heart knows» (το μυαλό σκέφτεται, η καρδιά γνωρίζει).
Τα πιο δυνατά χρώματα για τον Αλέξανδρο Κατηγούδη είναι το φούξια για την ένταση, την ενέργεια και το πάθος του, καθώς και το γαλάζιο για την ηρεμία του. «Το φούξια είναι ένα χρώμα που δεν περνάει απαρατήρητο, κουβαλάει δυναμισμό αλλά και μια παιχνιδιάρικη διάθεση. Συμβολίζει για μένα τη δημιουργική φωτιά, την τόλμη και την ανάγκη να ξεχωρίζεις και να εκφράζεσαι ελεύθερα. Το γαλάζιο, από την άλλη, καθρεφτίζει την ηρεμία, την ελευθερία και τη σύνδεση με το άπειρο. Είναι το χρώμα του ουρανού και της θάλασσας, δύο στοιχείων που με γαληνεύουν και μου δίνουν έμπνευση. Αντιπροσωπεύει τη διαύγεια της σκέψης, την εσωτερική γαλήνη και την απεραντοσύνη των δυνατοτήτων. Το γαλάζιο για μένα είναι κάτι παραπάνω από ένα χρώμα – είναι ένας συνδετικός κρίκος ανάμεσα στην Αθήνα και το Μαϊάμι, μια γέφυρα που συνδέει το παρελθόν, το παρόν και το δημιουργικό μου μέλλον» καταλήγει σχετικά.
Το σύνολο της δουλειάς του επικεντρώνεται στη δημιουργία μιας συναισθηματικής σύνδεσης με τον θεατή. «Πρωταρχικός μου στόχος είναι να παρακινήσω το κοινό να σκεφτεί, να νιώσει και να ταυτιστεί». Αντίστοιχα, θεωρεί χαμένο χρόνο οτιδήποτε δεν προσφέρει εμπειρία, γνώση ή συναίσθημα. «Είναι αντιπαραγωγικό για τους καλλιτέχνες να μένουμε στάσιμοι χωρίς να μαθαίνουμε κάτι νέο ή να δοκιμάζουμε κάτι διαφορετικό. Όπώς όταν περνάμε χρόνο στην καθημερινότητά μας με ανθρώπους που δεν μας εμπνέουν, δεν μας στηρίζουν ή με τους οποίους δεν υπάρχει αληθινή σύνδεση». Ακόμη και σε αυτές τις συνθήκες ωστόσο, επιδιώκει διαρκώς να αναζητά το νόημα σε ό,τι συμβαίνει γύρω του και να προχωρά μπροστά.
Ένα από βασικά του σχέδια για το μέλλον είναι να δημιουργήσει μια online κοινότητα όπου καλλιτέχνες που μοιράζονται την ίδια αισθητική και φιλοσοφία θα μπορούν να συνδεθούν, να ανταλλάξουν ιδέες, να βρουν αγοραστές για τα έργα τους και να συνεργαστούν. «Θέλω αυτός ο χώρος να λειτουργεί ως ένα ανοιχτό πεδίο έμπνευσης, όπου η τέχνη θα εξελίσσεται μέσα από συλλογικές εμπειρίες, συζητήσεις και δημιουργικά πρότζεκτ. Μέσα από αυτή την κοινότητα, επιδιώκω να χτίσω γέφυρες με άλλους δημιουργούς, να αναδείξουμε μαζί νέες προοπτικές στην τέχνη και να ενισχύσουμε την ανεξάρτητη καλλιτεχνική έκφραση».
|
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
