
Η ουσία αναδύεται στην επιφάνεια όταν η αισθητική στηρίζεται σε ιδέες, ιστορίες και συναίσθημα.
Η μουσική παραγωγός και συνθέτρια VASSIŁINA γράφει τραγούδια για τη γυναικεία ενδυνάμωση και αλληλεγγύη, τις θηλυκότητες, τη δύναμη που κρύβουμε μέσα μας αλλά και την ευαλωτότητά μας, σκύβοντας με τρυφερότητα πάνω από τα τραύματα, τόσο τα δικά της όσο και των άλλων – γεγονός διόλου τυχαίο αφού η ίδια σπούδασε αρχικά Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, πραγματοποιώντας στη συνέχεια μεταπτυχιακές σπουδές στην Αγγλία, με αντικείμενο τη Μουσική Παραγωγή και την Περφόρμανς. Στο launch party του τελευταίου της άλμπουμ με τίτλο Femmeland (το οποίο θυμίζει ένα «μαγικό νησί» που ενώνει τις θηλυκότητες) δημιούργησε ένα ασφαλές καταφύγιο καλλιτεχνικής απελευθέρωσης για όλους όσοι συμμετείχαν σε αυτή την αισθητηριακού επιπέδου περφόρμανς. Κατά γενική ομολογία, το τελικό αποτέλεσμα ήταν συναρπαστικό, ξεφεύγοντας από την πεπατημένη οδό.
«Αυτή την περίοδο, όλη μου η δημιουργική ενέργεια είναι στραμμένη στο Femmeland, το οποίο κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 2024. Είναι το προσωπικό μου ταξίδι προς τη θεραπεία και τη δύναμη που ανακάλυψα μέσα από άλλες θηλυκότητες. Στα live που δίνω, προσπαθώ να μεταφέρω αυτή την εμπειρία, δημιουργώντας έναν φαντασιακό χώρο στον οποίο μπορούμε όλοι να μοιραστούμε τις δικές μας ιστορίες», αναφέρει σχετικά. «Καθώς δουλεύαμε τον δίσκο, ονειρευόμουν την παρουσίασή του και το πώς θα μπορούσα δώσω ζωντάνια και πνοή στο όραμά μου. Η βραδιά στο Romantso ήταν αληθινά συγκινητική, μια εμπειρία που δεν θα ξεχάσω ποτέ στη ζωή μου. Τίποτα από όλα αυτά, βέβαια, δεν θα είχε καταστεί εφικτό χωρίς την καταπληκτική ομάδα μου: τη Φλωρεντία Χατζή στη σκηνογραφική δουλειά, το Vinyl Face στο στιλιστικό κομμάτι, τις μουσικές συνοδοιπόρους Καλλιόπη Μαυροπούλου, Werra και Saber Rider, την Ιοκάστη στη χορογραφία και, φυσικά, τη Molyneaux και τα Barbie Ψυχανέλλα για το opening και το after party. Προγραμματίζω νέα σόου σε Ελλάδα και Ευρώπη, τα οποία θα ανακοινωθούν σύντομα, ενώ θα φύγω και σε μια μεγάλη ευρωπαϊκή περιοδεία με τον Kadebostany στις αρχές του 2025».
Η ιδέα του Femmeland προέκυψε έπειτα από μια μεγάλη έρευνα που πραγματοποίησε με θέμα την ομηρική φιγούρα της Κίρκης, κατεδαφίζοντας την εικόνα της ως μοχθηρής μάγισσας που ξεγελούσε τους άντρες. Η ίδια παρατηρεί πολλές αντιστοιχίες με τη σημερινή εποχή: «Η ιστορία της Κίρκης, όπως την περιγράφω στο Femmeland, μετατρέπεται σε σύμβολο γυναικείας δύναμης και σε παραβολή για τη διαχρονική αδικία που έχουν υποστεί οι γυναίκες. Ακόμη και στη σημερινή εποχή, οι θηλυκότητες συχνά στιγματίζονται όταν προσπαθούν να διαφυλάξουν την αυτονομία τους. Η Κίρκη, όπως πολλές γυναίκες σήμερα, έπρεπε να προστατεύσει τον κόσμο της από εξωτερικές απειλές, ενώ συχνά δαιμονοποιείται για τη δύναμή της», σημειώνει σχετικά.
Η μουσική υπήρχε πάντα στη ζωή της, «σαν ένα εσωτερικό καταφύγιο» όπως τονίζει. «Στα έξι μου ξεκίνησα πιάνο, ενώ από πολύ μικρή ηλικία έγραφα τη δική μου μουσική. Ωστόσο, το σημείο καμπής ήρθε όταν μετακόμισα στο Λονδίνο και συνειδητοποίησα ότι μπορούσα να συνδυάσω τη σύνθεση με τη μουσική παραγωγή. Εκεί ήταν που άρχισα να βλέπω τη μουσική ως ένα μέσο για να αφηγούμαι ιστορίες και να εκφράζομαι με ουσιώδη τρόπο», εξηγεί. Η ίδια αισθάνεται μεγαλύτερη άνεση με τα αγγλικά, ίσως λόγω των ακουσμάτων της, σπεύδει όμως να συμπληρώσει ότι «η ελληνική γλώσσα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητάς μου και έχει ξεχωριστή θέση στις δημιουργίες μου, ιδίως όταν θέλω να αγγίξω βαθιά προσωπικά θέματα. Έχω την αίσθηση ότι η γλώσσα ανοίγει νέους δρόμους έμπνευσης. Για παράδειγμα, τον προηγούμενο μήνα έγραψα έναν ελληνόφωνο δίσκο που διαφέρει αρκετά από τα προηγούμενα κομμάτια μου στα ελληνικά», επισημαίνει.
Η VASSIŁINA θεωρεί ότι στην Ελλάδα συντηρούνται διάφορα ταμπού σχετικά με την ποπ μουσική. «Η ποπ αντιμετωπίζεται συχνά με προκατάληψη, καθώς θεωρείται “ελαφριά” ή “ρηχή”, με αποτέλεσμα να μην αναγνωρίζεται η πολυδιάστατη φύση της. Στο Λονδίνο, μέσα από τη σύνδεσή μου με διάφορες μουσικές σκηνές, άρχισα να κατανοώ βαθύτερα την ποπ και να αγαπώ την ευελιξία και τη δυναμική της. Η ποπ δεν είναι μονάχα mainstream, αλλά καλύπτει ένα φάσμα που αγκαλιάζει διαφορετικές εκφράσεις, ποικίλα συναισθήματα και άφθονες επιρροές. Πρόκειται για μια μουσική που μπορεί να κινηθεί σε πειραματικά, πρωτοποριακά και συγχρόνως προσιτά μονοπάτια. Πολύ συχνά, στην υποτίμησή της ανιχνεύει κανείς και σεξιστικές ρίζες, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα είδος άμεσα συνδεδεμένο με την αυτοέκφραση των θηλυκοτήτων».
Η ουσία αναδύεται στην επιφάνεια όταν η αισθητική στηρίζεται σε ιδέες, ιστορίες και συναίσθημα. Αντιθέτως, τα προβλήματα εμφανίζονται όταν γίνεται στεγνή αντιγραφή, χωρίς σκέψη ή προσωπική ταυτότητα, με μόνο στόχο τις πωλήσεις. Αυτή η προσέγγιση αφαιρεί το βάθος και υποβαθμίζει την εικόνα σε απλό προϊόν αντί για μέσο έκφρασης.
Η VASSIŁINA αγαπά τον πειραματισμό, καθώς τον θεωρεί απαραίτητο στοιχείο για την εξέλιξη της μουσικής. «Μέσα από τον πειραματισμό ανακαλύπτω νέες πτυχές του εαυτού μου και της τέχνης μου, τόσο στην παραγωγή ήχου όσο και στις live εμφανίσεις». Η ενασχόλησή της με τη μουσική άλλαξε τη ζωή της με τρόπους που δεν θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί. «Από τη μια, είναι συναρπαστικό να ασκείς ως επάγγελμα αυτό που αγαπάς – να δημιουργείς, να παίζεις live, να μοιράζεσαι τη δουλειά σου με τον κόσμο. Από την άλλη, έρχεσαι αντιμέτωπος με πολλές προκλήσεις. Υπάρχουν μέρες που νιώθεις εξουθενωμένος, που οι αμφιβολίες σε βαραίνουν, που οι απορρίψεις σε κάνουν να αμφισβητείς τα πάντα. Είναι μια δουλειά που σε παρασέρνει σε οριακές καταστάσεις. Η καλλιτεχνική δημιουργία είναι μια βαθιά προσωπική πράξη, η οποία σε οδηγεί να εκθέτεις συναισθηματικά τον εαυτό σου», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά.
«Τα live, όμως, είναι η στιγμή που όλα αποκτούν ξαφνικά νόημα. Όταν βγαίνεις στη σκηνή και βλέπεις το κοινό να συνδέεται με τη μουσική σου, νιώθεις μια απερίγραπτη δικαίωση. Κάθε live είναι διαφορετικό, μια μοναδική εμπειρία που δεν μπορείς να αναπαράγεις. Γι’ αυτό και τα λατρεύω, ακόμη και αν με εξαντλούν. Γιατί μου προσφέρουν αυτό το “αντάλλαγμα”, που κάνει τα πάντα να αξίζουν. Το να ταξιδεύω διαρκώς και να γνωρίζω διαφορετικά venues και καινούργιους ανθρώπους μού δίνει ενέργεια και έμπνευση. Τα live είναι εξίσου σημαντικά με τη δουλειά στο στούντιο, και νιώθω ιδιαίτερα ευγνώμων που μου δόθηκε αυτή η ευκαιρία, τόσο δίπλα στους Kadebostany και Pan Pan όσο και μέσα από τα προσωπικά μου πρότζεκτ», προσθέτει σχετικά.
Το θέμα της παρουσίασης του Femmeland ήταν εμπνευσμένο από την Αναγέννηση, παρακινώντας με να τη ρωτήσω τι αντιπροσωπεύει για την ίδια η μόδα. «Η μόδα είναι προέκταση της καλλιτεχνικής μου ταυτότητας, ένας τρόπος να εκφράσω πτυχές της μουσικής μου που δεν αποτυπώνονται με λέξεις ή ήχους. Μέσα από τα ρούχα, τα χρώματα και τις υφές, είμαι σε θέση να δημιουργήσω μια οπτική γλώσσα που συνδέεται άμεσα με το μήνυμα της μουσικής μου. Η αυθεντικότητα, όμως, είναι το κλειδί. Δεν με ενδιαφέρει η αισθητική για την αισθητική, ούτε το φαίνεσθαι χωρίς ουσία. Ό,τι κι αν κάνω, θέλω να έχει νόημα και να ξεδιπλώνει μια ιστορία. Η συνεργασία μου με το Vinyl Face ήταν τόσο σημαντική γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο. Πρόκειται για έναν άνθρωπο που προσεγγίζει τη μόδα με βάθος και σέβεται το προσωπικό όραμα του καλλιτέχνη, το οποίο αναδεικνύει μέσα από τις δικές του ιδέες. Αυτό που δημιουργήσαμε μαζί για το live του Femmeland, με έμπνευση από την Αναγέννηση, ένιωσα ότι αγκάλιασε πλήρως το concept του άλμπουμ, ότι το ενίσχυσε με έναν μοναδικό τρόπο, καλώντας παράλληλα το κοινό να γίνει μέρος του. Φυσικά, τόσο η μόδα όσο και η μουσική βιομηχανία είναι βαθιά καπιταλιστικές στον πυρήνα τους, γι’ αυτό και παρατηρούμε τόσο συχνά μια έλλειψη ουσίας. Το styling και η εικόνα πολλές φορές κυριαρχούν έναντι του περιεχομένου, ειδικά όταν η μουσική αντιμετωπίζεται περισσότερο ως προϊόν παρά ως τέχνη. Αυτό δεν αναιρεί βέβαια το γεγονός ότι η ποπ κουλτούρα έχει αναδείξει καλλιτέχνες, εικαστικούς και στιλίστες, οι οποίοι επαναπροσδιόρισαν όχι μόνο τη μόδα, αλλά και την τέχνη συνολικά», τονίζει.
«Η ουσία αναδύεται στην επιφάνεια όταν η αισθητική στηρίζεται σε ιδέες, ιστορίες και συναίσθημα. Αντιθέτως, τα προβλήματα εμφανίζονται όταν γίνεται στεγνή αντιγραφή, χωρίς σκέψη ή προσωπική ταυτότητα, με μόνο στόχο τις πωλήσεις. Αυτή η προσέγγιση αφαιρεί το βάθος και υποβαθμίζει την εικόνα σε απλό προϊόν αντί για μέσο έκφρασης». Στη συνέχεια, η κουβέντα μας στρέφεται στις αναμνήσεις από τη ζωή στις Σέρρες, την πόλη στην οποία μεγάλωσε. «Η ζωή στις Σέρρες είναι μια σχέση αγάπης και μίσους. Αγαπώ να βρίσκομαι κοντά στην οικογένειά μου και στους ανθρώπους με τους οποίους μεγάλωσα, ομως την ίδια στιγμή πρόκειται για μια κλειστή και μικρή κοινωνία, η οποία πολλές φορές μπορεί να σε πνίξει. Είναι δύσκολο να ζήσεις εκεί αν δεν ακολουθείς τα συμβατικά μονοπάτια, γεγονός που με έχει πληγώσει αρκετές φορές. Παρά την έντονη σύνδεση που νιώθω με τον τόπο, ειδικά όποτε επιστρέφω για τις γιορτές, η ανάγκη για ελευθερία και προσωπική εξέλιξη με κάνει να νιώθω περιορισμένη. Είναι μια συνεχής άσκηση ισορροπίας ανάμεσα στη ζεστασιά της οικογενειακής θαλπωρής και την ανάγκη για κάτι διαφορετικό, για έναν πιο ανοιχτό ορίζοντα», καταλήγει η VASSIŁINA.
Bιογραφικό
Ζώντας μεταξύ Λονδίνου και Αθήνας, η VASSIŁINA συνθέτει κομμάτια που εξισορροπούν αισθητικά στοιχεία της ποπ με σκοτεινές ηλεκτρονικές επιρροές. Με αναφορές από την avant-pop και τη βρετανική και γαλλική synth-pop και electro-pop, παρουσιάζει στα live της ένα μελαγχολικό πανκ ηχοτοπίο. Με έντονα delays στις φωνές, απόκοσμα field-recordings και μελαγχολικές πολυφωνίες, η VASSIŁINA ακροβατεί ανάμεσα στο χάος και τη χορευτική σκηνή. Το πρώτο της άλμπουμ με τίτλο Fragments κυκλοφόρησε τον Μάιο του 2021 από την Inner Ear Records. Μετά την κυκλοφορία του, έδωσε σόου σε Ελλάδα και Ηνωμένο Βασίλειο και εμφανίστηκε στο The Shacklewell Arms του Λονδίνου, καθώς και σε ελληνικά φεστιβάλ όπως τα Athens Pride, In-Edit, So Alive Showcase (BG), IOS Festival, Athens Digital Art Festival, Athens Music Week, In-Orbit κ.ά.
Έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες της εγχώριας ηλεκτρονικής σκηνής όπως οι Die Arkitekt, Capette, Pan Pan και Metaman, καθώς και με τον Kadebostany, ερμηνεύοντας τρία τραγούδια στον νέο του δίσκο με τίτλο Play This at My Funeral. Το 2023, συνόδευσε τον Kadebostany στην ευρωπαϊκή του περιοδεία, ενώ τον Απρίλιο του 2024 κυκλοφόρησε το δεύτερο LP της με τίτλο Femmeland, το οποίο έχει παρουσιαστεί σε πολλά περιοδικά, μεταξύ των οποίων τα Metal, Kaltblut, Wonderland, Vogue Germany, Dazed Monthly κ.ά. Το Femmeland αφηγείται το ταξίδι της προς την ανακάλυψη του αληθινού εαυτού, στο οποίο άντλησε δύναμη και υποστήριξη από άλλες θηλυκότητες: μια καθηλωτική εμπειρία, σαν προσωπικό ημερολόγιο, που αντικατοπτρίζει την εξέλιξη και την ανθεκτικότητα της καλλιτέχνιδας. Η VASSIŁINA προσκαλεί το κοινό να συμμετάσχει σε αυτή τη μουσική εξερεύνηση της αυτογνωσίας και της ενδυνάμωσης.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
